Hem arrow Västmark arrow Regeltillägg arrow Extraregler till Västmark
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Extraregler till Västmark PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-14
Artikelindex
Extraregler till Västmark
Samvetskval sida 1
Samvetskval sida 2
Samvetskval sida 3
Erfarenhet på annat sätt
Specialiseringar
Svårigheter vid motsatt slag
Stridsmodifikationer
Lathundar
Råsopsregeln och Boromirs regel
Läkning och blodförlust
Långsamma skador och köldskador

Lojalitet

Att göra något som skadar ens vänner, överordnade eller familj ger Samvetskval, oavsett vad det är och oavsett om det egentligen är för deras bästa. Detta omfattar små saker som lögner för att skydda sina nära till stora intressekonflikter när två av ens bästa vänner börjar bråka och båda vill att man ska ställa sig på just deras sida. Ju större lojalitetsbrottet är, och ju mer egenskapen är värd, desto fler poäng Samvetskval får man.

Bot: Man kan bli av med en poäng Samvetskval genom att bekänna sina fel och lojalitetsbrott för den som man brustit i sin lojalitet mot, och uppriktigt be om ursäkt. Om man blir förlåten kan man bli av med en poäng till. Resten får man jobba av, genom att göra sig förtjänt av det. Ära kan vara ett bra sätt att simulera det.

Geis

Att bryta mot geasa är lite som att bryta mot andra religioners budord och regler. Varje gång man gör något som står stick i stäv med ens geasa så får man Samvetskval. Ju större brottet är desto fler poäng får man – en riktlinje kan vara att dela ut lika många poäng som värdet på egenskapen Geis.

Bot: Enda sättet att bli av med Samvetskval är att ta gudarnas straff. Ofta innebär det att man är tvungen att ta en ny geis, som tilldöms en av en vergobret. Det innebär att figurens värde på egenskapen Geis blir värre – ett poäng lägre i Geis tar bort ett poäng Samvetskval. Det lämpligaste sättet är att ta en tillfällig geis om en uppgift som måste slutföras, som bara gör egenskapen ett poäng sämre. När uppgiften är slutförd blir egenskapen lite bättre igen, varpå man tar en ny geis och fortsätter på det sättet tills brottet är sonat.

Medkänsla

Så fort någon i närheten av figuren lider och figuren inte stannar för att göra något åt saken så får figuren Samvetskval. Hur mycket man får beror på hur stort lidandet är, men i de flesta fall bör det räcka med ett eller två poäng. Tre poäng kan man kanske få om trakten drabbas av ett krig eller missväxt, och fyra poäng drabbar bara figuren om en stad slås av pesten.

Bot: Om figuren får Samvetskval så är det inte lätt att bli av med det. Man har liksom försuttit sin chans i och med att man struntade i det. Man kan dock göra bot genom att göra vad man kan för lidande i liknande situationer. Det räcker dock inte med de vanliga medlidsamma handlingarna, utan man måste ta i rätt mycket mer. Om man struntade i tiggande föräldralösa barn så kanske uppförandet av ett barnhem skulle kunna sona handlingen och ta bort en del av figurens Samvetskval. Ära kan också fungera om man har en snäll spelledare.

Pacifist

Varje gång en figur med egenskapen Pacifist tvingas in i strid så ger det en poäng Samvetskval. Om figuren tvingas skada någon så ger det ännu ett poäng Samvetskval, och om figuren dödar någon så får figuren lika mycket Samvetskval som den omvända egenskapen Pacifist plus ett.

Bot: Det finns egentligen inget sätt att göra bot för det här. Brottet att ta till vapen kan aldrig sonas. Skulle det vara i självförsvar så kan ett poäng försvinna efter ungefär en månads självrannsakan. Man kan bli av med ett poäng till om man överlämnar sig till rättvisan och låter kungens fogdar döma – man blir då av med ett poäng Samvetskval oavsett domens utgång. Resten… tja, man skulle kunna använda Ära för att bli av med Samvetskval, eller ha en snäll spelledare, men det är allt.

Att lägga märke till

Det är naturligtvis fullt möjligt att få samvetskval om man har andra egenskaper. Om en figur agerar stick i stäv med sina "själsliga" och "etiska" egenskaper så bör spelledaren döma att figuren får samvetskval. Normalt sett så bör man få ungefär ett poäng Samvetskval per "brottslig" handling, men man kan också få två, tre eller till och med fyra poäng Samvetskval om brottet är synnerligen grovt.

I reglerna om Samvetskval nämns två nya termer, nämligen wargild och eadsgild. Dessa är två rättsliga termer i Västmark: den första avgör hur mycket en man är värd, och den andra hur mycket hans ed är värd. Normalt sett kan man sätta en person wargild till summan av alla egenskaper som visar hur väl ansedd han är (Rikedom, Adel, Fredlös, Gott Rykte et cetera). Så många pund är hans wargild värd. Räkna Adel och Fredlös som dubbelt så mycket värda i detta fall. Dåliga egenskaper gör att ens wargild sjunker, så en person med Adel +3 (räknas som +6), God Ledare +2 och Dåligt rykte -3 får en wargild på £5 (6+2-3=5). En wargild på 0 eller mindre räknas som 0. En persons eadsgild, eller värdet på hans ed, bestäms som en andel av ens wargild.



< Föregående   Nästa >

Se även
dark-jidai-senshi.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.