Sida 1 av 30 Episka kampanjer
Västmark är skapat för episka kampanjer, men det är inte helt lätt att skriva
eller leda sådana kampanjer. Därför lägger jag nu upp den här artikeln som behandlar
en episk kampanjs anatomi.
Artikeln har tidigare publicerats i Drakens Tand. Detta är en något omarbetad
version.
Den här artikeln kommer att handla om episka berättelser i rollspel. Den är inte
knuten till något specifikt rollspel, utan ganska allmänt hållen. Artikeln kommer att
behandla för- och nackdelar med en episk kampanj, vad en episk kampanj bör bestå av,
hur man skapar en sådan, några tips, de vanligaste fällorna och hur man undviker dem.
"Tappa inte sugen. Världen är full av tappade sugar."
Min mor hade den skylten på sitt kontor när jag växte upp. Jag kan inte säga att
jag har tagit särskilt stor lärdom av den jag har tappat ett antal sugar genom
mina dar.
Det finns dock en del att lära sig från detta visdomsord. Att skriva en episk kampanj
är inte lätt. Det är ett tämligen tungt, omfattande och otacksamt arbete, så jag
förstår att episka kampanjer inte förekommer i större utsträckning än de gör. Att
knåpa ihop ett äventyr inför en spelkväll i veckan är lätt. Att passa in ett
äventyr i veckan i en större historia är inte lätt.
Därför säger jag absolut först: tappa inte sugen. Det är ett slitgöra att skriva
och leda en episk kampanj, men det är värt det.
|