Hem arrow Nyheter arrow Krille klurar arrow Rapport från Limbo: Kaijin
Senaste artiklarna
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf

Rapport från Limbo: Kaijin PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 2
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2007-11-15
Det projekt som äter mest tid just nu var från början tänkt som en kampanjmiljö och kampanj till Skymningshem: Andra Imperiet. Den fick först arbetsnamnet Stjärnfall, sedan Shirahime, och nu har namnet stannat på Kaijin.

Bakgrunden var att en liten stjärnhop, befolkad av människor eller raser härstammande från människor, plötsligt angrips av en yttre och överlägsen fiende. Rollpersonerna skulle vara skolungdomar som snubblar över en bit teknik från Första imperiet och "präglas" på den, så när militären (som snabbt tar över) försöker bygga in tekniken i sitt nya superjaktskepp Shirahime så har de inget annat val än att sätta in just rollpersonerna i cockpiten om planen ska flyga alls.

Inspirationen till kampanjen kom från bland annat Neon Genesis Evangelion, Space: Above and Beyond, Battlestar Galactica och Macross Zero.

Sen hände något som jag inte hade förutsett: kampanjen fick ett eget liv.

En av de viktigaste orsakerna var nog T10 version 2 (se annan artikel): den blev helt enkelt så bra och så smidig att det skulle vara enklare att stoppa in den istället för att ge en massa instruktioner om vad som skulle och inte användas i Andra Imperiet och lägga till specialregler för kampanjens särdrag.

En annan orsak var att stjärnhopen ifråga inte riktigt passade i Andra Imperiets värld. Kampanjen förutsatte saker som inte fanns i Federationen, och förutsatte också att saker som fanns i Federationen inte fanns. Det var helt enkelt en separat miljö som började växa fram, som gjorde halva regelboken onödig.

Den största orsaken var dock kampanjens stämning. Temat för Kaijin är nämligen undergång och förtvivlan. Dessa teman presenteras mot en bakgrund om krig, uppoffringar, en främmande och oförsonlig fiende, utnyttjande, förräderi och förstås jaktflygplan. Bakgrunden kan visserligen till stor del sättas in i Andra Imperiet, men temat är svårare att få in i en så positiv rymdsåpa som Andra Imperiet är.

Namnet Kaijin kanske tarvar lite förklaring. "Kaijin" är japanska (förstås) och betyder ungefär "mystiska/underliga personer", men översätts ofta som "monster". Termen används inom japansk film om huvudsakligen människoliknande monster såsom vampyrer, varulvar och spöken. Nära besläktat är "kaijû", som betyder "mystisk/underlig varelse" och används antingen för enorma monster såsom Godzilla/Gojira, Mothra eller King Gidhora (dessa kallas även "daikaijû" eller stora kaijû), eller som övergripande term för både kaijin och daikaijû.

Kaijin valdes för att det kunde användas som beteckning både på fienden och rollpersonerna. Fienden framställs som hemska monster, och rollpersonerna är - eller blir - skadade och utstötta genom sina upplevelser i spelet och kan därför också beskrivas som kaijin.

Vid det här laget var jag ganska övertygad om att Kaijin skulle fungera bäst som ett eget rollspel, snarare än som en kampanj för Andra Imperiet. Till stor del handlar rollspelet och grundkampanjen om en resa ner i förtvivlan. Målet är att till slut så ska det nästan kännas som en befrielse att bli besegrad av fienden, snarare än att tvingas att fortsätta att uthärda kriget.

Det här spelet ligger också ganska långt in i framtiden, men kan komma att gå ut på ett första externt speltest inom kort. När det ges ut på riktigt, format, pris och allt sånt är förstås helt okänt i nuläget.

Stay tuned!

< Föregående   Nästa >

Se även
shayuna.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.