Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-09 |
Sida 2 av 8
Om vi ska inleda vår saga så ska vi göra det i Jerusalem, ungefär år 33 efter
Kristi födelse och efter korsfästelsen. Jesu anhöriga tvingades att fly från landet,
och det sägs att Josef från Arimatea bar med sig kärlet för Kristi blod till en judisk
koloni i motsvarande södra Frankrike. I samma område fanns senare en kungaätt, den
merovingiska kungaätten, som till skillnad från alla andra kungaätter i Europa ansågs
vara kungar av Guds blod, inte av Guds nåde. Den kontinentala grenen av ätten dog ut i
samband med kung Dagobert II.
Den merovingiska kungaätten var ofantligt rik. Ingen vet varifrån dess rikedomar kom,
men det var dessa rikedomar som var upptakten till de stridigheter som så småningom
gjorde att ätten dog nästan ut år 649. Dagobert IIs baneman fick dock aldrig tag på
skatten, och ätten dog inte heller ut helt och hållet. En son till Dagobert, Sigfried,
undkom dock massakern.
År 1128 kom Tempelherreorden till för att skydda kristna pilgrimer i det Heliga
landet. Även denna orden uppvisade ofantliga rikedomar utan någon förklaring, och de
har inte mindre än fem rika fästen i södra Frankrike som sägs skydda Graal, kärlet
som höll Kristi blod. Så varifrån kommer de oförklarliga och mystiska rikedomarna i
södra Frankrike?
En ledtråd finns i ett enda dokument där det väl dolt i texten sägs att
"skatten tillhör Dagobert II och Sion". Att Dagobert II innebär hans ätt är
någorlunda uppenbart, men vad är då detta Sion och vad är det för skatt som åsyftas?
|