Dörrfällor

Källarmästare verkar vara enormt förtjusta i dörrfällor än något annat. Jag antar att det beror på att det finns en viss ironi i att se sturska barbarer och bålda äventyrare få på nöten av en helt vanlig dörr. Det verkar bara vara ett sådant slöseri med resurser... dörrfällor vaktar sällan någonting - möjligen leder de äventyrarna vidare till vidrigare faror!
Tunga bekymmer är en enkel och elegant dörrfälla, bestående av en stor dörr i sten. Det finns inget handtag på dörren, men en stor järnring mitt på. Dörrens gångjärn är monterade så att om man drar i ringen så faller stenen framåt och mosar äventyraren som drar i ringen.
(Wilmer)
* * *  
Det svåra valet är en morbid variant på sagans eviga dörrval: en dörr leder till säkerhet och den andra till en säker död, och någon form av enerverande sak ger en ledtråd om vilken som leder dörr som är vilken. I det här fallet finns det mycket riktigt två dörrar i ett rum (utöver den som äventyrarna kom in i) och en magisk staty som säger "Det finns en säker väg ut ur det här rummet!" Statyn vägrar sedan resolut att svara på frågor och ger inga ledtrådar ifrån sig.

Går man in igenom den ena dörren dör äventyraren en gruvlig död genom en kombination av fritering i olja och mangling - exakta omständigheter är inte så viktiga, bara det är grafiskt, övertydligt och omöjligt att undkomma. Äventyrarna kommer nu att anta att det är den andra dörren som är säker, och förhoppningsvis ge sig in genom den mer eller mindre i flock. En precis lika säker, oundviklig och grafisk död väntar dem där, men med lite flyt i större kvantitet.

Den säkra vägen ut är förstås dörren som äventyrarna kom in i rummet igenom, och mycket riktigt kommer ingenting att hända de äventyrare som lämnar rummet genom den.
(Christian Hoel)
 

* * *
Great Balls of Fire var en av Jerry Lee Lewis största hits. Här kommer en cover på denna, från David Kamali, med precis lika stor slagkraft...

Mitt i en labyrint, alternativt grinig dvärgs hus så finns det en dörr. Dörren är låst men bredvid den hänger en nyckel. Detta vore väl inget konstigt i sig om det inte var för att nyckelhålet även fungerar som pipa i den enorma flintlåspistol som dörren utgör. Och det är handtaget som är avtryckaren, och bara utifall att äventyrarna inte låter nyckeln/projektilen sitta kvar i låset så finns det även en gosig blykula i loppet som extra säkerhet. Garanterad smash hit!
(David Kamali)
 

* * *
Chockterapi verkar Gunnar Bylund vara i behov av. I slutet av en gång som är något bredare än normalt kommer äventyrarna fram till en dörr utan handtag. På dörren finns en skylt med texten "Privat egendom, besökare undanbedes". Faktum är att dören inte ens leder någonstans utan bara är tänkt att ge uppnosiga äventyrare en näsknäpp för att de så osvikligt tror att alla grottor, slott och stugor är där för att plundras av dem utan hänsyn till ägarna.

På höger och vänster vägg cirka 1,5 m från dörren finns en spak med ett vackert handtag i järn/stål. De båda spakarna är försedda med motvikter vilket gör att spaken automatiskt åker upp om ingen äventyrare håller spaken nere. Det är dock inte så tungt att det presenterar någon form av problem, men man måste aktivt hålla nere spakarna. När äventyraren drar ner spaken hörs ett klick från dörren på höger respektive vänster sida beroende på spak men dörren glider inte upp. När nu äventyraren drar i båda spakarna samtidigt utlöses en elektrisk laddning från spakarna och äventyraren agerar ledare mellan de båda spakarna som han håller i ett fast grepp pga spakarnas tyngd.

Äventyraren går nu sin död till mötes. Synd på en sån lysande karriär :)
(Gunnar Bylund)
 

* * *
Ut eller in? är en lagom elak fälla. I en nisch finns en dörr, ungefär två decimeter in i nischen. Det är inte helt klart åt vilket håll dörren svänger upp - faktum är att den kan lika gärna öppnas utåt som inåt. Skulle man dra dörren mot sig ser äventyrarna hur en klinga med blixtsnabb hastighet far förbi på andra sidan dörren. Öppnar man dörren åt andra hållet händer samma sak, på den här sidan dörren! Det innebär att den äventyrare som öppnar dörren från sig förmodligen blir av med handen. Skulle han sparka upp dörren eller ännu värre, lägga axeln mot dörren och knuffa upp den, så kan andra kroppsdelar lossna...
(Martin Svensson)
 
* * *
Don Quixote-Surpris får sitt namn från den fruktlösa kamp och förvåning som äventyrarna drabbas av i och med den här fällan. Fällan ser i sig ganska harmlös ut - en vanlig fyrkantig trädörr med en fyrkantig träplatta framför. Det lustiga är att handtaget sitter i väggen bredvid dörren, inte i dörren själv.

Som vanligt när det gäller dörrfällor är det själva handtaget som utlöser fällan. "Dörren" är i själva verket ett fyrbladigt skovelhjul - det spelarna tror är en dörr är bara ett av bladen, och den träplatta framför dörren som de förhoppningsvis står på är ett annat. När handtaget trycks ner släpps spärrarna som håller skovelhjulet på plats, varefter äventyrarnas tyngd gör att skovelhjulet börjar snurra och äventyrarna faller ner i det hål som en gång i tiden täcktes av "träplattan". De äventyrare som hänger kvar i kanten får dessutom på fingrarna när "dörren" smäller ner i "träplattans" plats.

När handtaget släpps upp igen fjädrar spärrarna ut, skovelhjulet fångas upp och fällan är redo för nästa grupp som råkar passera. Och vad hände med äventyrarna som föll ner? Tja, fällan är ju i princip en modifierad fallucka, så det är bara att stoppa in vad man nu tycker är trevligt i botten - vatten, spindlar, monster, spikar, eller bara en ny våning med hemskheter.
(Krister Sundelin)
 

* *
De som har sett den gamla Grymkäfts Fällor minns kanske den gamla godingen "Ruttna dörren" - en fälla som råder bot mot stålkängade äventyrare som älskar att sparka in dörrar. Ruttna dörren-pinata är en otrevlig modifikation av den fällan - liksom föregångaren är pinatan oväntat svag och en sparkande äventyrare kommer att sparka tvärs igenom. Till skillnad från föregångaren finns det inget monster på andra sidan som kapar av benet. Däremot är dörren ihålig och hemvist åt ett antal otäcka kryp som inte tycket om att någon sparkar sönder deras hem. Giftiga spindlar eller tusenfotingar duger bra, men en snäll källarmästare (finns såna?) kan ju nöja sig med kackerlackor...
(Krister Sundelin)
 
* * *
Sven Forshell med vänner visar drag av hittills oanad grymhet i den första fällan utifrån, Nyckelhålsmarodören . I all sin enkelhet är den elegant och elak, precis som en fälla ska vara. Fällan består av ett nyckelhål i en dörr. Mitt i nyckelhålet sitter en nål fastlödd. Nålen har en osynlighetsbesvärjelse över sig, så den går inte att se, varför varje försök att kika i nyckelhålet ofelbart resulterar i blindhet.
(Sven Forshell)
 
* * *
bäst!
Vrid om, vrid ur är en diabolisk uppfinning som går enligt principen "ser man en spak, dra inte i den!" Det är förvånande hur ofta äventyrare drar i spakar, trots (eller kanske tack vare) tredubbla neonskyltar med varningstexter. Den här fällan är ytterligare en lektion i temat.

Fällan består av en helt vanlig dörr med ett nyckelhål och ett handtag. I nyckelhålet sitter en nyckel. Dörren är olåst och kan öppnas med handtaget utan problem, men för de äventyrare som inte kan låta bli att pilla på saker och ting finns det en elak överraskning. Vrider man om nyckeln öppnas en lucka i taket ovanför dörren och ner ramlar en hel hög med tämligen tunga, kantiga och vassa saker.
(Nisse Naucler)
 

* * *
Bakdörren är en av de knepigare dörrfällorna. Den består av två dörrkarmar, komplett med dörr och allt, stående mitt emot varandra mitt ute i ett rum, utan någon anslutning till någon vägg. Dörrarna öppnas utåt. Mellan dörrarna står en kista. Skulle äventyrarna gå runt dörrarna - dörrar kan ju innehålla diverse otäckheter, vilket ovanstående fällor bevisar - och öppna kistan så utlöses fällan: två massiva klingor skjuts ut horisontellt i midjehöjd, en från vardera dörren, in över kistan och kapar äventyrarna fortare än man hinner säga flasklock. Skulle man däremot öppna dörrarna och sedan öppna kistan så skjuts klingorna iväg i sidled, lämpligtvis genom paranoida äventyrare som hänger vid dörrkarmen och spanar in mot mitten.
(Robert Sjöblom)
 
* * *
Preventivmedel består av en svärdsklinga som sitter i skåra i en dörrkarm på samma sida som dörren är upphängd på (så att den är svårare att upptäcka). Klingan sitter vertikalt och med spetsen neråt. På båda sidor om dörren på golvet finns det en tryckplatta och båda måste vara nertryckta för att fällan ska utlösas (alltså då ett av offrets ben är innanför och den andra utanför dörren). Då kommer klingan att med hjälp av till exempel en motvikt att fällas ut i horisontellt läge. Klingan smids i en metall som är böjlig och den är ganska hög och smal så att den endast kan böjas i sidled och det ganska lätt. Detta gör att klingan kommer att böjas av antingen insidan eller utsidan av offrets lår och därmed träffa med en stor kraft i "familjelyckan".
(Erik Floderus)
* *

Tillbaka