Tillbaka till Rafalis föreläsningar

 

Om effekter och besvärjelser

Vid ett tillfälle ville jag ha skillnaden mellan besvärjelser och effekter förklarat för mig. Det kom sig så, att jag såg magister Rafali på väg till hennes lärarbostad och sprang ifatt henne. "Jo magistern" sade jag, "ibland talar ni om besvärjelser och ibland om effekter. Ibland låter det som om de är samma sak, men då och då verkar det som två skilda saker. Kan ni inte vara snäll och förklara det lite närmare?"

"Umm..." sade magister Rafali och tände sin pipa. "Det är enklare än man tror. En effekt är just vad det låter som, en magisk effekt, ett sätt att väva ihop filament av en aspekt för att nå ett resultat. En besvärjelse däremot, är ett formaliserat tillvägagångssätt att väva en eller flera effekter. En besvärjelse kan bestå av en eller flera effekter, inte tvärtom. Är det klart så långt?"

"Men om effekterna är såpass flexibla att man kan frångå isocruxet, borde inte besvärjelserna vara det också?" frågade jag.

"Faktiskt inte" svarade Rafali. "En besvärjelse är väldigt rigid. Så fort en besvärjelse är uppställd så kan man inte ändra den utan att skapa en ny besvärjelse, som visserligen blir en variation av den förra men ändå en egen besvärjelse. Jämför gärna med en stridshingst och en ridhäst - båda är små variationer av en häst men ändå så olika att man använder dem till olika saker. Ingen riddare skulle drömma om att rida ut i slag på sin ridhäst, och inte heller att rida på vägarna på sin stridshingst. Och hur gärna en riddare vill kan han inte ändra sin stridshäst till en ridhäst om han skulle vilja, lika lite som han kan förvandla en hingst till en märr eller en märr till en jungfru. Effekterna kan modifieras från isocruxet för att kombineras till oändligt många olika besvärjelser, men besvärjelserna är orubbliga som sten."

"Men om man kan skapa så många olika besvärjelser" frågade jag utanför Rafalis dörr precis när hon lade handen på handtaget, "tar det inte lång tid att lära sig dem?"

Rafali tog bort handen från handtaget och lade den på min axel. "Det är där konsten i 'magins konst' ligger. Man måste ha kreativiteten i blodet för att improvisera de besvärjelser som behövs för stunden - vilket du, om du har följt med på lektionerna, borde veta vid det här laget inte bara är möjligt utan också vanligt." Rafali öppnade dörren med en improviserad besvärjelse, vilket fick mig att hoppa till. "Jag själv använder dem nästan jämt" sade hon och gick in i bostaden.