Snabbindex

Geografica Vistfarthi 1.0x 
Västmark Tredje Utgåvan
Västmark 2.14x
Västmark 2.1-2.13x
Västmark 2.0

 

Errare humanum est

Tja, det är inte lätt att skriva rollspel. Man gör alltid fler fel än man kunde vänta sig.

Några fel har till och med slunkit igenom andra redigeringen av Västmark. Jag kan inget annat än be om ursäkt och presentera rättningar. Observera att detta är rättningar av sakfel, inte rättningar av stavfel. Hittar ni några andra fel, så snälla underrätta mig.

- Krille

Västmark Tredje Utgåvan

Senast uppdaterad 2003-07-12.

Tjänst, s 39

Den andra punkten, "Friboren och Rik", ersätts med "Rik och inte någon av egenskaperna Adel eller Ofri". Det är väl mer en otydlighet än ett fel, men i alla fall...

Egenskapen Kvick, s 51

NY! Egenskapen kan användas för turordning, precis som vilken annan egenskap som helst. Eftersom det är en värdeegenskap så bör man titta på andra egenskaper först.

Bokföring, s 77

Det tar en handling att gå från knästående till stående. Dessutom får motståndare höjdfördel.

Läkning, s 77

Stryk det sista stycket som refererar till "slå ner någon".

Avståndsvapen, s 79

Sista stycket i huvudstycket byts ut mot följande:

Om man utgör tredje sida och missar sitt mål så finns det en risk att man träffar fel mål. Rangordna alla deltagare i delstriden i omvänd ordning efter den stridsskicklighet som används i första hand, i andra hand efter egenskaperna Stor och Liten och i tredje hand efter slumpen. Slå sedan ett anfallsslag för varje person i delstriden, med en modifikation på -3 på första målet i rangordningen, -6 på andra, et cetera. Skulle någon bli träffad så slutar man att slå och beräknar skada som vanligt. Missas alla mål så har projektilen missat helt.  

Tabell 11, s 82

En extra rad under Allmänna modifikationer föll bort:

Knästående: -3

Till toppen 

Geografica Vistfarthi 1.0x

Felen nedan är inte rättade ännu.

Helgondatum

62: St Bede ska inte ha sin helgondag den 35/5. Den inträffar naturligtvis den 25/5.

Till toppen 


Erratan här nedan gäller äldre utgåvor. 

Västmark 2.14x

Inga fel har hittats än så länge (ta i trä).

Till toppen

Västmark 2.1-2.13a

Felen nedan är rättade i Västmark 2.14.

Supa

(Kapitlet "Skickligheter")
Skickligheten "Supa" ramlade bort. Den ska se ut som nedan:

Supa (J) Konsten att tåla alkohol. Skickligheten kan användas för att hålla huvudet någorlunda klart vid intagande av alkohol, samt i olika dryckeslekar som ölhävning eller liknande. Skickligheten omfattar också allmänt festande. Man måste misslyckas med ett slag mot 9 för att inte beställa något alkoholhaltigt på ett värdshus, inte ta emot en dylik dryck om man blir bjuden, samt för att sluta dricka om man börjat. Lyckas man med slaget så tar man en sup till...

Skickligheten ska också användas när man slår för Stryktålighet vid alkoholförtäring. Se kapitlet "Gifter och Förgiftning."

Vapenskickligheter

(Kapitlet "Skickligheter", sidan 44, tabell 5-2)
Raderna med klass A4 till A6 (bredsvärd, långsvärd och bastardsvärd) i tabell 5-2 ändras till följande:

Vapen Hänthet Klass
Svärd 1h A4
Långsvärd 1h eller 2h A5

Förvirrande exempel

(Kapitlet "Strid", exemplet om turordning)
På sidan 54 (i den layoutade versionen), i det övre exemplets högra kolumn, kommer det plötsligt in en "Geoffrey" utan förvarning. Detta är faktiskt en gammal rest från Lejonhjärta. Det ska naturligtvis stå "Gared" där.

Tappat svärdet?

(Kapitlet "Strid", beskrivning av svärd på sidan 65 och tabell 7-8 på sidan 67)
Lite bristande research har "äntligen" avslöjats. För en historiskt mer korrekt beskrivning av svärd hänvisas till Björns Svärdssida, närmare bestämt svärdstyper (klicka på den länken i vänsterkolumnen). I tabell 7-8 är det bara några namn som behöver ändras. Vid "Långsvärd" ska det bara stå "Svärd", och vid "Bastardsvärd" ska det stå "Långsvärd".

Till toppen

Västmark 2.0

Felen nedan har rättats från och med Västmark 2.1.

Strid till häst

(Gäller filen "strid.rtf")
Under "Särskilda Situationer", avsnittet "strid till häst" står det att "kan man dessutom använda hästens styrka och snabbhet jämte sin egen ökar anfallarens skadevärden, både för Skada och Omtöckning, med 2." Detta är fel. Ersätt meningen med:

"Kan man dessutom använda hästens styrka och snabbhet jämte sin egen ökar anfallarens skadevärden, både för Skada och Omtöckning, med lika mycket som hästens Stor. Typiska häst-Stor är +3 för en ridhäst och +4 för en stridshäst."

Avståndsvapen

(Gäller filen "strid.rtf")
Trond Elias Eide Roaas påpekade att kastvapen kanske skulle delas in i två grupper, vilket jag avfärdade eftersom det tillförde en onödig komplexitet till spelet. Efter att ha funderat ett tag har jag ändrat mig. Det blir ju inte så mycket mer komplext, ju. Dessutom upptäckte jag att jag hade glömt lite avståndsvapen.

Tabell 7-2: Avståndsvapen

Kort håll Normalt håll Långt håll Väldigt långt
Svårighet att träffa: 6 9 12 15
Avstånd:
Långbåge 1-10 11-20 21-60 61-120
Kortbåge 1-8 9-16 17-40 41-80
Turkisk båge 1-10 11-20 21-60 61-120
Armborst 1-10 11-20 21-40 41-80
Slunga 1-5 6-10 11-20 21-40
Lätta kastvapen 1-4 5-8 9-16 17-32
Tunga kastvapen 1-3 4-6 7-12 13-24

Tabell 7-8: Vapen (övre delen)

Avståndsvapen: Skadevärde Omtöckning Stryktålighet Vikt
Långbåge 6 4 1 4
Turkisk båge 6 4 1 3
Kortbåge 4 4 1 3
Armborst 5 5 2 8
Slunga 3 3 1 0,5
Kastkniv* 2 2 1 0,5
Kastyxa** 3 3 2 2,5
Kastpjut** 4 2 2 3,5

* Lätt kastvapen. ** Tungt kastvapen.

Dessutom var det fel i exemplet. Här nedan är det rätta:

Exempel:

Tuva skjuter med långbåge på ett mål som befinner sig ungefär 40 meter bort. Målet vet inte om att Tuva skjuter, så han försvarar sig inte på något sätt. Svårigheten att träffa är 12. Om Tuvas anfallsslag är mer än nio så är det en träff. Spelaren slår ett slag för Bågskytte och får en åtta på tärningen, plus 1 för Tuvas Smidighet plus 4 för Bågskytte, vilket ger en summa på 13. Tuva träffar eftersom 13 är mer än 12. Skadevärdet beräknas på anfallsslaget 13, skadevärdet 5 och försvarsslaget 0. Den första skurken faller död ner.

Nästa mål är nu medvetet om att nåt är i faggorna och kastar sig ner till marken. Tuvas nästa anfallsslag blir 12, vilket precis är en träff, men skurkens försvarsslag blir 10 och lyckas därmed med sitt undvikande. Ett undvikande har "stryktålighet" 2, och han har två poäng skydd. Totala skadevärdet blir därför 12+5-10-2-2=3. Skurken klarar stryktålighetsslaget galant med ett slag på 15 (en nia följt av en fyra plus Järnfysik +2). Det blir med andra ord perfektion och en skråma, så Tuvas pil rispar skinnet på skurken. Tuva svär högt och drar en ny pil ur kogret.

Några besvärjelser

(Gäller filen "spells.rtf")

Bävermannens Hämnd

Tradition: Häxkonst, Alkemi
Kostnad: 1
Svårighet: 9
Varaktighet: Vakt
Räckvidd: Beröring/Personlig
Tid Att Kasta: Minut, Fördröjd: Runda
Krav: Bäverhår och mögel, köksredskap.
Effekt: Bäverhåren bränns och ingredienserna males samman till pulver som offret får intaga på något lämpligt sätt. Pulvret ger då offret en otäck bakfylla. För mycket av det är dock dödligt.
Kategori: Häxbrygd
Snabbhet: Minut
Skadevärde: 5+
Omtöckning: 1-2-4
Avklingningstid: Vakt
Skråma: Bakfull -1
Skada: Bakfull -2
Allvarlig Skada: Bakfull -4
Allvarlig Skada +10: Livshotande.

Bävermannens Död

Tradition: Häxkonst, Alkemi
Kostnad: 4
Svårighet: 6
Varaktighet: Omedelbar
Räckvidd: Beröring/Personlig
Tid Att Kasta: Minut, Fördröjd: Runda
Krav: Källvatten, blåbär (ingredienser), kokkärl (verktyg)
Effekt: Häxan kokar ihop en sval, blåbärssoppeliknande dryck som botar baksmälla.
Kategori: Häxbrygd
Snabbhet: Minut
Skadevärde: 5+
Omtöckning: 1-2-4
Avklingningstid: Vakt
Skråma: Bakfull blir 1 poäng bättre.
Skada: Bakfull blir 2 poäng bättre.
Allvarlig Skada: Bakfull blir 4 poäng bättre.
Allvarlig Skada +10: Bakfull försvinner, men offret får också Hyperaktiv +4.

Prislistor

(gäller filen "prislista.rtf")

Mäster Finsmed

Silversked
Silvergaffel
Silvertallrik 10£
Saltkar (silver)
Silverspegel 24£
Silverbägare 10£
Guldsked 60£
Guldgaffel 100£
Guldtallrik 240£
Guldbägare 240£
Saltkar (guld) 100£
Dryckeshorn (silver) 10£
Sigillstämpel, silver
Sigillstämpel, guld 20£
Guldblad 4x4 cm 12d
Smycken varierar*

* räkna på någonstans 1£ och uppåt.

Herr Byggmästare

Hus eller stuga

30d*

Oxskjul

20d*

Lada

120d*

Herrgård

20£

Litet stentorn

100£

Stenbro

50£

Kyrka

500£

Litet slott (jordhög, palisad, trätorn)**

2 500£

Litet stenslott**

8 200£

Normalt stenslott**

16 000£

Schysst slott**

30 000£

Kungligt slott**

75 000£ eller mer

* Endast dess värde i form av dagsverken, inte i pengar. Ofrälse bygger normalt sina hem och byggnader själva och betalar således ingenting.
** Kräver tillstånd från kungen eller regenten.

Till toppen


Tillbaka till Västmark