l_lsh.gif (3118 bytes)

Tillbaka till Skymningshem

sh_kanot.gif (21269 bytes)

 

 

Utrustning

Utrustningsval fungerar precis som i grundreglerna, men med något modifierade valmöjligheter. Som med det mesta annat med Eons rollpersonsgenerering inte särskilt väl anpassat till en miljö som är så "o-pseudomedeltida" som Skymningshem.

A-val: Basutrustning

Val som inte nämns här är som i regelboken.

Pengar: Valet ersätts med en liten penningpung med 7 järnstycken.

B-val: Vildmarksutrustning

Val som inte nämns här är som i regelboken.

Grottutrustning: Valet utgår.

Jaktutrustning: Valet består av åtta snaror, diverse lockbeten, jakthorn, slaktkniv, samt ett val av antingen en kortbåge med koger innehållande ett dussin jakt- eller fiskljusterpilar, ett ljusterspjut, ett jaktspjut eller ett halvdussin harpuner.

Ökenutrustning: Valet utgår.

Pengar: Valet ersätts med en penningpung med 20 järnstycken.

C-val: Djur & transportmedel

Observera att vissa C-val kostar mer än ett val. Siffran inom parentes anger hur många val man måste förbruka för att få det önskade utrustningspaketet. Val som inte nämns här är som i regelboken.

Kärra: Valet utgår.

Vagn: Valet utgår.

Packdjur (1): Valet är endast tillgängligt för folk på Khenoke.

Riddjur: Valet utgår.

Skidor (1): Valet är endast tillgängligt för folk på Khenoke eller i närheten av packisen vid ekvatorn.

Segelbåt (2): Kostar numera två C-val, men är i övrigt som i regelboken.

Stor segelbåt (3): En segelbåt med plats för sex personer med last. Till segelbåten ingår mast, segel, förtöjningstamp, öskar och paddel – segelbåten kan inte ros. Kostar tre C-val.

Segelfartyg (5): Ett segelfartyg av djonktyp med plats för femton personer och mycket last. Det behövs minst fyra man för att kunna segla den. Till segelbåten ingår en eller två master, segel, tågvirke och pump. Besättning ingår inte, utan får anskaffas på annat sätt. Kostar fem C-val.

Pengar: Valet ersätts med en sedel om 50 järnstycken.

D-val: Specialutrustning

Val som inte nämns här är som i regelboken.

Pengar: Valet ersätts med en sedel om 50 järnstycken.

X-val: Vapen och pansar

Observera att vissa X-val kostar mer än ett val. Siffran inom parentes anger hur många val man måste förbruka för att få det önskade vapnet eller rustningen. Samtliga regelbokens val utgår och ersätts av nedanstående.

Enhandat trubbigt närstridsvapen (1): Ett valfritt enhandsvapen (enhandsfattning förkortas "1H" i vapentabellen) avsett för närstrid. Det får inte vara tillverkat i metall. Bäranordning och vapenvårdsutrustning ingår. Vapnet måste komma från samma kultur som rollpersonen.

Kort metallvapen (2): Ett valfritt vapen avsett för närstrid, försett med en eggad metallklinga som är 70 cm lång eller kortare. Bäranordning och vapenvårdsutrustning ingår. Vapnet måste komma från samma kultur som rollpersonen.

Trästav (1): En rejäl trästav av vattenek eller ett annat hårt träslag. Iynisins pakunin är ett bra exempel på en trästav.

Långt metallvapen (3): Ett valfritt vapen avsett för närstrid, försett med en metallklinga med egg som är längre än 70 cm, dock inte en sory’yadin. Dessutom ingår bäranordning och vapenvårdsutrustning. Vapnet måste komma från samma kultur som rollpersonen.

Kastvapen (1): Ett kastvapen med tillhörande bäranordning. Vapnet måste komma från samma kultur som rollpersonen och får inte vara gjort av metall.

Kastvapen i metall (2): Ett kastvapen av metall med tillhörande bäranordning. Om spelaren väljer kastknivar får rollpersonen tre stycken. Vapnet måste komma från samma kultur som rollpersonen.

Pilbåge (1): En valfri båge, dock ej krigsbåge eller taikiu. Tre extra bågsträngar ingår samt 12 pilar. Bäranordning och vapenvårdsutrustning ingår. Vapnet måste komma från samma kultur som rollpersonen.

Krigsbåge (2): En krigsbåge är en särskilt båge avsedd för krig. 12 pilar ingår och tre extra bågsträngar. Bäranordning och vapenvårdsutrustning ingår. Vapnet måste komma från samma kultur som rollpersonen, så människor får en krigsbåge medan iynisin får en taikiu. Thrakinde har ingen särskild båge avsedd för krig.

Armborst (2): Ett armborst kräver metalldelar tillverkade med god precision, varför dessa vapen är ganska ovanliga och dyra. Däremot är de mycket praktiska i strid i bebyggelse eller på fartyg. Tolv skäktor ingår liksom bäranordning och vapenvårdsutrustning. Vapnet måste komma från samma kultur som rollpersonen, så det är bara människor som får välja armborst.

Metallpilspetsar (+1): Pilbågen eller armborstet har pilspetsar av metall.

Lätt pansar (1): Bestående av en jacka i päls, tyg eller läder. Jackan skyddar inte fler delområden än bröstkorgen, magen, skuldrorna och överarmarna (4-7, 14-15). Dessutom ingår en huva i samma amterial som täcker skallen (delområde 2). Materialet kan vara päls, vadderat tyg, mjukt läder, härdat läder, ringläder eller nitläder. Pansaret måste komma från samma kultur som rollpersonen.

Hjälm (3): En valfri metallhjälm. Hjälmen måste komma från samma kultur som rollpersonen.

Metallpansar (4): Pansaret skyddar inte fler delområden än bröstkorgen, magen, skuldrorna och överarmarna (delområdena 4-7, 14-15). Pansaret är fjällpansar och måste komma från samma kultur som rollpersonen.

Full rustning (6): En full rustning skyddar hela kroppen. Pansaret är fjällpansar och måste komma från samma kultur som rollpersonen.

Främmande vapen (+4): Ett vapen från en främmande kultur kostar fyra extra X-val, utöver de som vapnet kostar i sig.

Pengar: En sedel om 50 järnstycken.

sh_bord.gif (6514 bytes)