l_lsh.gif (3118 bytes)

Tillbaka till Skymningshem

 

Färdigheter

Bland färdigheterna är det inte mycket som behöver ändras. Några nya färdigheter behöver föras in och ett antal färdigheter måste få ändrade grundchanser eftersom de inte stämmer överens med samhället på Fo’ur.

Färdighetslista

Nytillkomna färdigheter eller färdigheter med ändrade grundchanser markeras med rött.

Rörelsefärdigheter
Akrobatik 0
Dansa (RÖR+PSY)/4
Fingerfärdighet RÖR/2
Gömma (RÖR+PSY)/4
Hoppa RÖR/2
Kasta RÖR/2
Klättra RÖR/2
Köra vagn 0
Låsdyrkning 0
Marsch TÅL/2
Rida 0
Simma RÖR/2
Skidor RÖR/2
Skridskor 0
Smyga RÖR/2
Undvika RÖR/2

Kunskapsfärdigheter
Astrologi 0
Bergskunskap 0
Bibliotekskunskap 0
Bokhållning 0
Boskapsskötsel 0
Djurlära 0
Djurträning 0
Filosofi 0
Geografi 0
Heraldik 0
Historia 0
Jordbruk 0
Krigsföring 0
Krigsmaskiner 0
Kulturkännedom 0
Matlagning PSY/2
Mekanik 0
Lagkunskap 0
Logistik 0
Läkekonst 0
Metallurgi 0
Musik 0
Ockultism BIL/2
Räkning 0
Värdera BIL/2
Växtlära 0

Vildmarksfärdigheter
Fiske PSY/2
Jakt 0
Sjömannaskap PSY/2
Speja (PSY+SYN)/4
Spåra (PSY+SYN)/4
Söka (PSY+SYN)/4
Väderkännedom 0
Överlevnad PSY/2

Språkfärdigheter
<Modersmål> PSY
<Språk> 0
<Skrift> 0
Sociala färdigheter
Berättarkonst (PER+PSY)/4
Diplomati 0
Etikett 0
Förföra (PER+PSY)/4
Förhöra PSY/2
Förklädnad 0
Gyckla (RÖR+PSY)/4
Ledarskap (PER+PSY)/4
Sjunga (PER+PSY)/4
Skumraskaffärer 0
Skådespel (PER+PSY)/4
Supa TÅL/2
Spel&Dobbel PSY/2
Undervisning PSY/2
Övertala (PER+PSY)/4

Hantverksfärdigheter
<Hantverk> 0

Stridsvana
Stridsvana 0

Vapenfärdigheter
Slagsmål RÖR/2
<Stridskonster> 0

Mystiska färdigheter
Ceremoni 0
Drömsyn 0
Drömvandring 0
Drömprojektion 0
Ormläkande 0
Luft/Kisin 0
Vatten/Mizu 0
Eld/Hi 0
Jord/Chi 0

Utgångna
Andeförnimmelse
Alkemi
Alstra <aspekt>
Armborst
Besvärjelse
Båge
Dolk
Kastklubba
Kastkniv
Kastspjut
Kastyxa
Kedjevapen
Klubba
Lans
Magiförnimmelse
Ritual
Schamanism
Sköld
Slunga
Spjut
Stav
Stångvapen
Svärd
Teoretisk magi
Transformering
Yxa

Bibliotekskunskap [0]

Specialiseringar: kända författare, kända översättare, specifika kulturer, specifika bibliotek…
Bibliotekskunskap är inte bara kunskap om vilka böcker som finns i ett bibliotek utan även i vilka bibliotek de kan tänkas finnas, vilka översättningar som har gjorts och hur dessa har spridits. Man känner även till olika biblioteks (i vissa fall, avsaknad av) katalogsystem. Även kunskap om hur böcker ska behandlas för att bevaras ingår i färdigheten.

Drömprojektion [0]

Med Drömprojektion kan man påverka entiteter i Drömmandet på olika sätt, till exempel genom att angripa en ande, besätta en kropp eller manifestera sig som en bild i den fysiska världen. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.

Drömsyn [0]

Drömsyn är den vanligaste men minst kraftfulla formen av magi. Med Drömsyn kan man se saker på andra platser eller vid andra tidpunkter. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.

Drömvandring [0]

Med Drömvandring kan man efter att ha försatt sig i trance lämna sin kropp och på så sätt färdas i Drömmandet. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.

Eld/Hi [0]

Elden är en förändrande kraft. Med den kan man forma och förändra saker och ting. Men elden är också farlig om den hanteras ovarsamt. På samma sätt är den tredje magiska gåvan både att skapa och att förstöra. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.

Jord/Chi [0]

Jorden symboliserar det materiella och det påtagliga. Elementet symboliserar fysisk styrka, fasthet och orubblighet. Jord är den fjärde magiska gåvan och den mest sällsynta magiska gåvan. Med den fjärde gåvan kan man sätta föremål i rörelse. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.

Logistik [0]

Specialiseringar: Krigslogistik, varuflöden…
Logistik är läran om materielflöden. Det krävs därför noggrant planerande för att se till att varor och materiel flödar så effektivt som möjligt. Detta är synnerligen viktigt eftersom den begränsande faktorn är antalet fartyg och att fartyg har begränsad mängd lastutrymme. Man måste med andra ord hushålla med utrymmet och andra resurser för att se till att transporter sker så effektivt som möjligt. Det är detta som färdigheten Logistik handlar om.

Luft/Kisin [0]

Luftens element sammankopplas med sinnen och uppfattningar och har fått stå som symbol för den vanligaste men minst kraftfulla gåvan. Med denna gåva kan man se saker på andra platser eller vid andra tidpunkter. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.

Mekanik [0]

Specialiseringar: Vattenkraft, kraftöverföring, urverk
Mekanik är en vetenskap som har med rörelsen att göra. Alla former av mekanik ingår, från teoretisk mekanik på papperet till att faktiskt bygga de olika maskinerna. Konstruktion av urverk, kronometrar, fartygsriggar, vattenverk, dragverk, block och taljor, men även mer avancerade krigsmaskiner är sådant som färdigheten används till. Till viss del ingår även användandet av maskinerna i färdigheten.

Ormläkande [0]

Den sista gåvan, Ormläkande, är förmågan att göra om ett ormgift så att det kan angripa vissa sorters sjukdomsandar. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.

Vatten/Mizu [0]

Vattnets element har fått stå som symbol för den andra gåvan. Den andra gåvan är den näst vanligaste formen av magi. Med den kan man se och tolka mönster och former ur sinnevärlden, och se hur de sprider sig som ringar på vattnet. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.

sh_bord.gif (6514 bytes)