l_lsh.gif (3118 bytes)

Tillbaka till Skymningshem

 

Besvärjelser

Observera att besvärjelser inte är egna färdigheter utan fungerar som specialiseringar. Om man inte har rätt specialisering så kan man fortfarande använda besvärjelsen. Man får i så fall en nivå svårare (+Ob1T6) att använda den utöver den svårighet som nämns vid färdigheten.

Driva ut giftets ande

Färdighet: Ormläkare Ob3T6
Tidsåtgång: 30 minuter
Utmattning:
Effekt: Varje gift som ska motverkas räknas som en egen besvärjelse. De två första besvärjelser som en ormläkare lär sig är utdrivning av giftet från khina’ha och therini. Om rätt besvärjelse används kan giftet inte skada längre.

Jordens sköld

Färdighet: Jord Ob4T6
Tidsåtgång: Handling
Utmattning:
Effekt: Soryun slår bort ett anfall med sitt sinne och dämpar dess skada med Ob2T6. Skulle skadan bli mindre än 0 så räknas den som noll. Det anfallande vapnet tar inte skada enligt brytvärdesreglerna.

Luftens uppenbarelse

Färdighet: Luft Ob3T6 eller Drömsyn Ob3T6
Tidsåtgång: Handling
Utmattning: 1 per runda
Effekt: Soryun är vagt medveten om hur luften rör på sig i närheten av honom. Om den tvingas flytta på sig, som till exempel inför ett snabbt hugg eller en flygande pil, så vet soryun om det i förtid och får därigenom en nivå lättare (-Ob1T6) på VINIT, en nivå lättare på undvika, parera eller blockera, eller så får han automatiskt insikt. Besvärjelsen kan hållas aktiv, men ger då en poäng utmattning per runda. Besvärjelsen finns även inom al’shakhin.

Luftens annorlunda sinnen

Färdighet: Luft Ob3T6 eller Drömsyn Ob3T6
Tidsåtgång: 2 rundor
Utmattning: Ob1T6, plus 1 per runda
Effekt: Ett av soryuns sinnen ställs om för andra spektra som de normalt inte är gjorda för att hantera. Till exempel skulle en soryuns hörsel kunna höra även ultraljud, eller synen skulle kunna se värme, infrarött eller ultraviolett. Även känsligheten kan ökas, så att man uppfattar svagare ljus, ser mindre detaljer, ökar avståndet man kan se eller hör svagare ljud. Besvärjelsen kan hållas aktiv, men ger då en poäng utmattning per runda. Besvärjelsen finns även inom al’shakhin.

Fånga någons tankar

Färdighet: Vatten Ob3T6, modifierat med släktskap och avstånd
Tidsåtgång: 3 rundor
Utmattning: Ob2T6, plus 1 per runda
Effekt: Soryun kan tränga in i någon annan persons sinne och läsa dennes tankar. Observera att det är ytliga och momentana tankar som fångas, inte en persons minne eller tankar före eller efter avläsningen. Vill man så kan man hålla besvärjelsen aktiv, varvid man får en mer kontinuerlig avläsning av tankarna.

Fånga någons minnen

Färdighet: Vatten Ob4T6, modifierat med detaljnivå, släktskap och avstånd
Tidsåtgång: 3 rundor
Utmattning: Ob2T6, plus 1 per runda
Effekt: Soryun letar i en persons minnen. Personen är medveten om att någon annan är inne och rotar i ens sinne och kan försöka motstå letandet om han vill. Om personen motstår soryuns försök krävs ett motsatt slag för soryuns och målets PSY. Om soryun vinner slaget så kan han rota runt lite till. Besvärjelsen kan hållas aktiv under längre tid och man är ofta tvungen att hålla den aktiv då man är tvungen att leta runt för att hitta det minne man söker.

Ringar i tidens vatten

Färdighet: Vatten Ob4T6, modifierat med avstånd
Tidsåtgång: 1 minut
Utmattning:
Effekt: Soryun får en bild av vad som har hänt ett föremål i det förflutna. De bilder som kommer fram är alltid de som har varit emotionellt starkast när de använts. Exempelvis kan en kofot som använts som vapen i vredesmod avslöja det tillfället mycket lättare än när den användes för att bända upp en dörr, vilket man egentligen är intresserad av. Om känslorna var mycket starka kan svårigheten minskas och om de var extremt starka så kan bilden av det förflutna till och med komma utan att soryun ens försöker använda besvärjelsen.

Det framtidas spegelbild

Färdighet: Luft Ob4T6 eller Drömsyn Ob4T6, modifierat med släktskap och detaljnivå
Tidsåtgång: 1 minut
Utmattning:
Effekt: Soryun eller al’shakhin får en bild av hur framtiden ter sig. En sådan förutsägelse inträffar alltid, men avslöjas inte heller lätt. En soryun eller al’shakhin kan alltså aldrig få annat än en vag och/eller symbolisk bild av framtiden och spelledaren bör anstränga sig för att göra framtidsbilden lagom vag. Det är upp till spelledaren att se till att spådomen inträffar på något sätt.

Tabellen med drömsymboler på sidan 78 i Mystik&Magi kan med fördel användas för att skapa en förutsägelse.

Den flygande tanken

Färdighet: Eld Ob3T6, modifierat med avstånd och släktskap
Tidsåtgång: Handling
Utmattning:
Effekt: Soryun kan sända en tanke till en annan person. Tanken ska kunna formuleras som ett synintryck som soryun ser just nu, eller kan klottra ner snabbt på ett papper, eller formuleras i en mening. Personen som tar emot tanken måste vara soryun för att kunna sända den vidare. Vidare vet mottagaren att tanken som kommer in i huvudet inte är hans egen, utan kommer utifrån. Mottagaren kan blockera tanken om han vill genom att vinna ett motsatt slag för PSY.

Den osynliga handen

Färdighet: Jord Ob3T6, modifierat med avstånd
Tidsåtgång: Runda
Utmattning: 1 per runda
Effekt: Soryun får upp till 1 kg att sväva fritt och kan flytta det genom luften. Besvärjelsen kan hållas aktiv under en längre tid. Besvärjelsen får stå som typexempel för liknande besvärjelser.

Sinnets påverkan

Färdighet: Eld Ob4T6, modifierat med släktskap och avstånd
Tidsåtgång: 2 rundor
Utmattning: Ob1T6
Effekt: Soryun kan påverka en persons sinne på så sätt att en känsla för en specifik företeelse ändras enligt soryuns önskemål. Ett exempel på en sådan företeelse kan vara att en person vill släppa in en istället för hans normala reaktion som hade varit att drämma igen dörren. Man kan inte få en person att göra något som är direkt farligt för honom. Personen är inte medveten om att hans sinnen påverkas om ingen talar om det för honom. Personen kan fortfarande övertalas med normala argument.

Flamman från jorden

Färdighet: Jord Ob4T6
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning:
Effekt: Soryun kan sätta eld på ett någorlunda antändligt material (mycket torrt trä, kvistar, hår, tyg, papper) som sedan brinner med egen kraft så länge det finns bränsle. Eventuell skada på personer motsvarar eld.

Sinnets stängda dörr

Färdighet: Eld Ob3T6
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning: 1 per runda
Effekt: Soryun stänger dörren för intrång utifrån, så att personer som försöker läsa soryuns tankar eller minne eller ändra soryuns känslor får två nivåer svårare (+Ob2T6) på ett motsatta slag för PSY. Om soryun vinner det motsatta slaget kan den andre personen inte läsa, påverka eller anfalla soryuns tankar, minne eller sinnen. Besvärjelsen kan hållas aktiv under en längre tid.

Sinnets anfall

Färdighet: Eld Ob4T6, modifierat med släktskap och avstånd
Tidsåtgång: 2 rundor
Utmattning: Ob1T6
Effekt: Soryun sänder en så kraftfull tanke till målet att denna omedelbart får Ob3T6 poäng Smärta.

Sinnets pisksnärt

Färdighet: Eld Ob3T6, modifierat med släktskap och avstånd
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning:
Effekt: Soryun skickar ett anfall mot sinnet på målet, så att denne omedelbart får Ob1T6 poäng Smärta.

Det framtidas röst

Färdighet: Drömvandring Ob3T6
Tidsåtgång: 1 timme
Utmattning:
Effekt: Al’shakhen ger sig ut på andeplanet för att finna en ande som kan sia om framtiden. Till skillnad från "Det framtidas spegelbild" så är denna spådom inte säker. Anden kan ljuga om framtiden, men om anden talar sanning så är förutsägelsen säker på samma sätt som ovan. Anden är dock inte lika otydlig som i "Det framtidas spegelbild", utan kan komma med både namn, platser och händelser.

Andens frammanande

Färdighet: Drömvandring, svårighet enl. tabell 11-2 s 262, modifierat med släktskap
Tidsåtgång: enl. tabell 11-2 s 262
Utmattning:
Effekt: Al’shakhen ger sig in i andeplanet för att hitta en ande enligt reglerna för ’Hitta ande’ på sidan 262 i Eons regelbok. Denna besvärjelse måste användas innan man kan förhandla med eller angripa en ande, såvida man inte har anden inspärrad i en khanari.

Andens fördrivande

Färdighet: Drömprojektion Ob3T6
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning: beror på resultatet
Effekt: Al-shakhen gör ett anfall mot en ande i syfte att fördriva den. Drömprojektion ställs då mot den andra andens PSY eller Drömprojektion i ett motsatt slag. Den relativa effekten sätts in i tabellen nedan för att avgöra resultatet.

-9 eller mindre Den anfallande anden tvingas att fly.
-9 till -5 Den anfallande anden får Ob2T6 poäng utmattning.
-4 till 4 Båda får 1 poäng utmattning.
5 till 9 Den anfallne anden får Ob2T6 poäng utmattning
10 eller mer Den anfallne anden tvingas att fly.

Feberdämpare

Färdighet: Ormläkare Ob3T6
Tidsåtgång: 30 minuter
Utmattning:
Effekt: Ormläkaren använder giftet i sin therini för att angripa feberanden och döda den. Observera att sjukdomen inte stoppas eller botas, utan enbart att febern tas bort.

Skenminnets födelse

Färdighet: Eld Ob3T6 eller Drömprojektion Ob3T6, modifierat med släktskap och (för Eld) avstånd
Tidsåtgång: 1 minut
Utmattning:
Effekt: Soryun skapar ett falskt minne hos målet. Målet är inte medveten om att minnet är falskt. För att inte minnet ska placeras slumpvis är det en fördel om man vet var någonstans det ska hamna. Exakt var är inte så viktigt, eftersom minnet sorterar in det på rätt plats automatiskt, men soryun behöver antingen en noggrann beskrivning av tiden då minnet ska ha inträffat, ha varit med då det hände eller ha använt besvärjelsen "Fånga någons minne" för att kunna skapa sitt skenminne. Skenminnet får inte vara helt malplacerat. Att lägga till att en viss adelsdam var på en fest med vit dräkt och en svart mask är ett tillåtet minne, att lägga till att personens moster stormat festsalen naken på en flygande grönfläckig elefant är inte ett tillåtet minne (såvida inte personen lider av delirium pga av kraftigt alkoholintag och anser att konstiga elefanter är normala) och kommer sorteras bort av personens hjärna.

Soryuns distraktion

Färdighet: Eld Ob2T6 modifierat med avstånd och släktskap
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning:
Effekt: Soryun skapar en förvirrande bild i målets hjärna som kraftigt distraherar honom. Alla slag för färdigheter i denna runda blir en nivå svårare (+Ob1T6). Dessutom får målet en nivå svårare (+Ob1T6) på sitt VINIT-slag alternativt hans motståndare får en nivå lättare (-Ob1T6)på sitt VINIT-slag i början på nästa runda.

Al’shakhins distraktion

Färdighet: Drömprojektion Ob2T6 modifierat med släktskap
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning:
Effekt: Al’shakhen skapar en förvirrande bild i målets hjärna som kraftigt distraherar honom. Alla slag för färdigheter i denna runda blir en nivå svårare (+Ob1T6). Dessutom får målet en nivå svårare (+Ob1T6) på sitt VINIT-slag alternativt hans motståndare får en nivå lättare (-Ob1T6)på sitt VINIT-slag i början på nästa runda.

Khanaris fängelse

Färdighet: Drömprojektion Ob4T6, modifierat med släktskap
Tidsåtgång: 1 runda
Utmattning:
Effekt: Al’shakhen börjar med att skapa ett fängelse för en ande, en så kallad khanari, av en kruka och något som målet personligen äger. Sedan ger man sig in på andeplanet och letar upp den ande man ska spärra in. Denne får göra motstånd (och gör det garanterat) med att slaget för Drömprojektion ställs mot ett slag för PSY eller Drömprojektion i ett motsatt slag. Lyckas al’shakhen övervinna målet har målets ande spärrats in. Eftersom det är rätt så svårt att spärra in målet bör man på något sätt fånga denne i ett svagt tillstånd, till exempel efter en andestrid (se "Andens fördrivande") eller vid ett annat tillfälle då målet har mycket negativa modifikationer av utmattning, smärta eller liknande. Målets kropp får, så fort dess ande är inspärrad i khanarin, två utmattningskolumner färre, dock alltid minst två kolumner.

Den främmande själen

Färdighet: Drömprojektion Ob3T6, modifierat med släktskap
Tidsåtgång: 1 runda
Utmattning:
Effekt: Al’shakhen mäter sin kraft med målet genom att använda färdighetsslaget för Drömprojektion i ett motsatt slag mot målets PSY (Ob3T6 i svårighet). Om al’shakhen vinner slaget har hans ande tagit plats i målets kropp, som då gör som han vill. Om målet inte vill att kroppen ska göra som al’shakhen säger så kan han fortsätta att göra motstånd. Om al’shakhen har målets ande inspärrad i en khanari så får målet en nivå svårare (+Ob1T6) på sina motståndsslag.

sh_bord.gif (6514 bytes)