ereblogo.gif (3385 bytes)
er_yrk15.gif (9428 bytes)Akademiker
(INT 16)

Akademikern är den moderne magikern, kapabel att göra sådant de gamla magikerna inte klarade av. Det sägs att varje teknologi som är tillräckligt avancerad kan anses vara magi, och det stämmer i akademikerns fall. Oavsett om det är en teoretisk, humanistisk eller praktiskt inriktning så är kunskaperna anskaffade genom de tidiga magikernas mödosamma forskning.

Yrkesförmåga

Du har tillgång till vissa resurser som kan finnas på universitet, till exempel laboratorier och datornätverk. Spelledaren får avgöra vad som är rimligt för detta dock, likaså inverkar också det fält du valt att forska inom på detta också.

Du får också en akademisk specialisering, vilket motsvaras av +5 på CL på en av färdigheterna: Antropologi, Biologi, Datakunskap, Ekonomi, Filosofi, Fysik, Geografi, Historia, Kemi, Matematik, Medicin, Meteorologi, Militärvetenskap eller Taumaturgi. Vilken färdighet som utgör ens akademiska specialisering måste bestämmas från början.

Möjliga yrkesfärdigheter

Antropologi, Biologi, Datakunskap, Ekonomi, Filosofi, Fysik, Geografi, Historia, Informationssökning, Kemi, Kreativt skrivande (rapport), Matematik, Medicin, Meteorologi, Militärvetenskap, upp till tre Språk, Taumaturgi, Undervisning (föreläsning), en valfri.

Tillbaka