ereblogo.gif (3385 bytes)
er_yrk03.gif (13483 bytes)Klassisk arkanist
(INT 12, PSY 14)

Den klassiska arkanisten är en magiker av den gamla skolan, innan magin blev helt och hållet vetenskap och konsten försvann rätt ner i Kaos mörkaste hålor. Han eller hon är kraftigt konservativ vad gäller magi och tycker inte alls om den där kvanttaumaturgin som gör att vem som helst med universitetsexamina och en atomstapel eller partikelaccelerator kan skapa den moderna tidens magi - kärnkraft, telefoner, datorer, nätverk, radio et cetera.

Yrkesförmåga

Den klassiska arkanistens yrkesförmåga är att han kan lära sig en eller flera magiskolor. Ingen annan rollperson kan lära sig magiskolor - de står heller inte upplistade i färdighetslistan. Dessutom kan arkanisten lära sig besvärjelser och minimagi.

Besvärjelser och magiskolor står uppräknade i DoDs grundregler, Magikerns Handbok och boxen Magi. Det rekommenderas att man håller sig till grundreglerna och Magiboxen.

Möjliga yrkesfärdigheter

Antropologi, Filosofi, Historia, Informationssökning, Konst, Kreativt skrivande, Matematik, Psykologi, upp till tre Språk, Taumaturgi, Undervisning, Övertala. Dessutom kan arkanisten skaffa sig magiskolor som färdigheter, samt besvärjelser.

Tillbaka