 © Håkan Ackegård
P A R E N T A L |
ADVISORY |
EXPLICIT HTML |
|
Vi som gjorde't
Krister Sundelin misshandlade tangentbord. Ola
Nilsson slängde fram idén.
Björn Hellqvist kunde inte låta bli. Daniella Carlsson
spårade ur.
Johan Nordinge spånade. Mats Carlsson svämmade över. Nisse
Murchardt hade
också åsikter. Rasmus Hansson slog ihjäl ninjor. Carl Johan
Svensson glömde bort
drakarna. Håkan Ackegård klottrade.
Tillägnan: Till de som känner sig träffade
Socialstyrelsen varnar: Ett gott skratt förlänger livet
Det där mest grundläggande
Vad är Playelf för slags rollspel? Det är en ganska bra fråga att besvara så här
tidigt. Playelf är ett manschauvinistiskt koboldnostalgiskt fantasyrollspel. Det kom till
på grund av Håkan Ackegårds och Åsa Hedenskogs kalender med samma namn. Kalendern, som
numera är att betrakta som en raritet, fick två rollspelskonstruktörer att fundera på
om man inte kunde göra ett rollspel på temat. Med utgångspunkt från Barbar, en
prototyp för överheroiskt rollspel som bara gjordes i fem exemplar, skapades därefter
Playelf.
Det här kapitlet ska reda ut några absolut grundläggande saker. De som har varit med
förr behöver bara läsa biten om Äventyrare och sedan kan de skippa resten av
kapitlet fram till Nuffror, där det väsentliga står övriga bör nog hänga
kvar en stund till.
Håhåjaja...
Varenda rollspel har någonstans en liten kort introduktion till vad rollspel är. Så
även detta, men den här kommer vara ämlans kort. Redo? Här kommer den:
Rollspel är en fritidsaktivitet.
Mycket mer än så finns det egentligen inte att säga om vad rollspel är. Däremot
kan man skriva hela böcker om hur det går till, men det är en helt annan sak och det
tänker vi sannerligen inte slösa bort elektroner på! Skulle det nu vara så att du inte
har spelat rollspel tidigare så rekommenderar vi dig att leta upp antingen ett mer
seriöst rollspel dels får man en bättre bild av hobbyn och dels kommer man att
uppskatta Playelf mer om man har spelat lite rollspel tidigare eller leta upp någon
som kan introducera dig till denna underbara hobby.
Åh, just det, blanda inte ihop bordsrollspel, liverollspel och datorrollspel. Det är
tre helt olika saker, och Playelf faller mer under den första kategorin.
Äventyrare
Äventyraren är ett alter ego som spelarna låtsas vara. Det är äventyrarna som
råkar ut för äventyr - därav namnet - och det är spelarna som talar om vad deras
äventyrare gör. En typisk äventyrare i Playelf har nästan alltid ett
fotomodellsutseende, det vill säga vältränad, smidig, smärt på gränsen till
anorektiskt och med ett utseende som skulle kunna starta ett krig. I de fall där de är
fula (oftast manliga äventyrare) så finns musklerna fortfarande där, fast nu kombinerat
med en stark utstrålning.
Källarmästaren
En källarmästare är en person som hittar på vad som ska hända, tolkar reglerna och
leder historien framåt. När spelarna bara behöver spela en äventyrare måste
källarmästaren dessutom hålla reda på allt annat. Källarmästarens jobb liknar lite
en regissör. Det är han som ska hålla reda på allt runt omkring, manuset, plotten,
statister, biroller, specialeffekter och allt sånt där. Han ska också roa spelarna.
Det är en fördel om man redan nu bestämmer vem som ska vara källarmästare. Av
någon outgrundlig tradition brukar källarmästaren oftast bli den som köper spelet, men
det är inte alltid sant.
Tärningar
Så gott som alla rollspel har en slumpgenerator. Till och med det tärningslösa
rollspelet "Amber" har en, men den är väl dold: den utgörs nämligen av
spelarna. Det finns ingenting som är så oförutsägbart som en spelare. Detta gäller
även Playelf, så för att hjälpa till lite och få spelet lite mer strukturerat så
används paradoxalt nog en mer normal slumpgenerator.
I ett antal notervärda fall används kortlekar eller mynt som slumpgenerator, men
majoriteten av alla rollspel använder dock tärningar i alla möjliga konstiga former,
färger och slumptalsfördelningar.
I Playelf används också tärningar. Det som behövs är tre stycken helt vanliga
sexsidiga tärningar, som förslagsvis inköpes, redan är ägda eller snos från något
annat spel som du äger. Sno dock inte tärningarna från någon annan dels blir han
säkert sur på dig och dels är det olagligt. När tärningarna slås görs det som
vanligt. Slår man en tärning läses den av som man brukar göra när man spelar ett
lämpligt spel. Slår man två tärningar ska antalet prickar summeras, precis som när
man spelar Monopol. Slår man tre tärningar gör man likadant, fast med tre tärningar.
Till skillnad från Yatzy och liknande spel finns inga som helst specialregler för de
fall där man slår lika eller andra särskilda tärningskombinationer. Summera bara ihop
tärningarna, så duger det långt.
Nuffror
Liksom de flesta andra rollspel är Playelf uppbyggt av en samling variabler som har en
regelmässig inverkan på spelet. Dessa variabler kan ha olika siffervärden. Variablerna
kallas för massor med olika saker i olika rollspel, till exempel, egenskaper, attribut,
färdigheter, skickligheter, skadevärde et cetera, beroende på rollspel och typ av
värde. I Playelf kallas dessa värden kort och gott för nuffror.
Nuffror finns i en hel massa sorter. De som man verkligen behöver hålla koll på är
svårigheter, egenskaper och runtomkring-nuffror.
Svårigheter är siffervärden som graderar hur svårt något är,
hela vägen från aplätt till idiotsvårt. En typisk svårighet är Knepigt, som har
siffervärdet 20. Exakt vilka svårigheter som finns och hur de används beskrivs i
"Att Göra Något".
Egenskaper är siffervärden som beskriver hur bra en äventyrare är
på något. De innehåller också namnet på de områden inom vilken äventyraren är bra.
Som ett exempel på en egenskap kan vi ta Våld 7, vilket dels talar om att våld är
området som äventyraren är bra inom, och att han är rätt hyfsat medelbra inom det.
Runtomkring-nuffror är alla andra nuffror som inte riktigt kan
placeras i någon kategori. Här har vi nuffror som Bättre, Sämre, Klädpoäng, Stryk,
Skydd och Ont, med flera. Exakt hur de fungerar förklaras där det är relevant, så
håll utkik efter dem.
Den stora skillnaden mellan nuffrorna är att svårigheterna har källarmästaren
exklusiv kontroll över, egenskaperna är spelarnas ansvar och runtomkring-nuffrorna styrs
mer av reglerna i det här häftet än något annat. |