Hem arrow Västmark arrow Regeltillägg arrow Extraregler till Västmark
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Extraregler till Västmark PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-14
Artikelindex
Extraregler till Västmark
Samvetskval sida 1
Samvetskval sida 2
Samvetskval sida 3
Erfarenhet på annat sätt
Specialiseringar
Svårigheter vid motsatt slag
Stridsmodifikationer
Lathundar
Råsopsregeln och Boromirs regel
Läkning och blodförlust
Långsamma skador och köldskador

Två lata hundar

För att göra det något lättare att hantera strider (jag har tydligen inte varit tillräcklig tydlig på den punkten) så slänger jag härmed upp två stycken lathundar, eftersom den lata hunden på sidan 51 i reglerna inte räckte (jag är elak idag).

Den första lathunden behandlar hur man genomför själva anfallet. Den andra tar med allt, inklusive extrareglerna om blödning och krut.

Lat chihuahua

Gör följande om någon anfaller:

Anfallaren ska slå ett anfallsslag

Om anfallsslaget är mer än 9 är det en träff. Gör då följande:

 

Försvararen slår ett försvarsslag

 

Summera ihop ett Totalt skadevärde

   

Utgå från anfallsslaget

   

Lägg till vapnets Skadevärde

   

Dra ifrån försvarsslaget

   

Om försvarsslaget är mer än 9, dra ifrån det försvarande vapnets Stryktålighet

   

Om försvararen har rustning, dra bort rustningens skydd mot Skada

  Om det Totala skadevärdet är större än 0, slå ett Stryktålighetsslag
   

Om Stryktålighetsslaget lyckas med perfektion får försvararen en Skråma

   

Om Stryktålighetsslaget lyckas får försvararen en Skada

   

Om Stryktålighetsslaget blir status quo får försvararen en Allvarlig Skada men kan fortsätta att agera

   

Om Stryktålighetsslaget misslyckas får försvararen en Allvarlig Skada och kan inte fortsätta att agera

   

Om Stryktålighetsslaget nollas får försvararen en Allvarlig skada och blir medvetslös

 

Bokför skadan.

   

Om skadan är Allvarlig får försvararen Omtöckning lika med 
(anfallarens vapen x 2) - rustning

   

Om skadan är en vanlig Skada får försvararen Omtöckning lika med 
anfallarens vapen - rustning

Lat irländsk varghund

Varje runda består av följande:

1: Bestäm antalet handlingar (kan ändras under rundan)
1.1: Två handlingar i grund.
1.2: En extra handling om man stressar mot –2 på slaget.
1.3: Ett nollat slag ger alla motståndare en extra handling på direkt.
   
2: Bestäm vad som händer.
   
3: Slå för turordning; se grundreglerna sidan 53.
   
4: Anfall. Anfall utförs i turordningen.
4.1: Frivilligt: Välj träffområde; se grundreglerna sidan 59.
4.2: Frivilligt: Anfallsvariationer; se grundreglerna sidan 61.
4.3: Slag större än eller lika med 9 = lyckat anfall.
4.4: För avståndsvapen, slag större än eller lika med svårighet från avstånd = lyckat anfall;
se grundreglerna sidan 60.
4.5: Frivilligt: Krutvapen. 
Status quo = pys. 
Tärning <= opålitlighet = skott går ej av. 
Se längre ner på sidan.
   
5: Försvar. Försvar sker som respons på anfall.
5.1: Frivilligt: Försvarsvariationer; se grundreglerna sidan 61.
5.2: Slag större än eller lika med 9 = lyckat försvar.
5.3: Frivilligt: Ripost; se grundreglerna sidan 61.
   
6: Beräkna skada; se grundreglerna sidan 55.
6.1: Frivilligt: Slå träffområden; se grundreglerna sidan 59.
6.1: Beräkna Totalt skadevärde.
Anfallsslag + Skadevärde [ – Stryktålighet ] – Försvarsslag [ – Rustning ].
Se grundreglerna sidan 54-55 och 57 samt den lilla lathunden ovan.
6.2: Frivilligt: Slå ner någon: Totala skadevärdet sätts in på Omtöckning.
6.6 hoppas över;
se grundreglerna sidan 56.
6.3: Slå stryktålighetsslag.
6.4: Om man slår ner någon: Strunta i detta steg om man inte slår ner någon (se 6.2).
Misslyckat stryktålighetsslag = däckad i lika många rundor som Totala skadevärdet.
Se grundreglerna sidan 56.
6.5: Bokför skadan;
se längre ner på sidan och grundreglerna sidan 56-57.
6.6: Frivilligt: Om skadan är Allvarlig får försvararen en poäng Blodförlust;
Strunta i detta steg om anfallaren försöker slå ner försvararen.
se längre ner på sidan.
   
7: Upprepa 4-6 tills alla har gjort ett anfall.
   
8: Upprepa 4-7 tills ingen har någon handling kvar.
   
9: Avslutande bokföring.
9.1: Minska omtöckning med ett.
9.2: Frivilligt: Slå för belastning; se grundreglerna sidan 64.
9.3: Frivilligt: Blodförlust ökas var 20e runda; se längre ner på sidan.


< Föregående   Nästa >

Se även
dark-jidai-senshi.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.