Hem arrow Västmark arrow Regeltillägg arrow Extraregler till Västmark
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Extraregler till Västmark PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-14
Artikelindex
Extraregler till Västmark
Samvetskval sida 1
Samvetskval sida 2
Samvetskval sida 3
Erfarenhet på annat sätt
Specialiseringar
Svårigheter vid motsatt slag
Stridsmodifikationer
Lathundar
Råsopsregeln och Boromirs regel
Läkning och blodförlust
Långsamma skador och köldskador

Svårigheter vid motsatt slag

Dessa regler ingår i Västmark 3.

Ett problem som lätt uppstår vid motsatta slag är att om spelledaren är hård på regeltolkningen så har båda sidor samma förutsättningar. Det enda som avgör svårigheten är motståndaren och omgivningen spelar ingen roll. Det kan dock hända att två personer som gör en motsatt handling (och som därmed avgörs med ett motsatt slag) har olika yttre förutsättningar som inte mäts med egenskaper och skickligheter. Ett exempel skulle kunna vara två personer där den ene försöker knuffa ut den andre över ett stup och den förste inte vill bli utknuffad. Om den knuffande personen har ett dåligt underlag, till exempel regnvåt lera, så har denne en nackdel. Om den knuffade personen är överraskad så har denne en nackdel, och så vidare.

Exempel

Tuva försöker knuffa ut den elake spionen från sidan 46 i regelboken över ett stup. Problemet är att det har regnat, och det tunna jordlagret vid kanten är lerigt och halt. Spionen har däremot hård och torr sten under fötterna, och således ett ypperligt fotfäste.

Om spelledaren använder den första metoden (bedöma svårighet) så kan hon helt enkelt bedöma att Tuvas svårighet blir 12 (Ganska Knepigt), medan spionen får en svårighet på 9 (Normalt). Det innebär att Tuvas spelare får en modifikation på +9 på sitt slag för att knuffa, medan spelledaren får +12 på sitt slag för spionen.

Enligt den andra metoden (+3 för varje fördel) skulle spionen ha en fördel i och med det torra underlaget, och därmed få en +3-modifikation på sitt slag.

Lösningen är bedrägligt enkel. Bedöm svårigheten för båda sidor, precis som om det vore ett vanligt slag mot en svårighet, men istället för att slå mot svårigheten, lägg till den som en modifikation till den andra sidans slag.

En annan lösning är att ge en +3-modifikation för varje fördel som endera sidan har. Denna lösning är mer användbar om spelledaren har svårt att bedöma exakt svårighet, men då det är lätt att bedöma vem som har en fördel.



< Föregående   Nästa >

Se även
lonefox.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.