Hem arrow Västmark arrow Artiklar arrow Episka kampanjer i Västmark
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Episka kampanjer i Västmark PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 7
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-09
Artikelindex
Episka kampanjer i Västmark
Vad betyder episk
Varför episkt?
Rollspel
En historia under luppen
Starten
Bakgrund
Expositionen
Uppstegringen
Höjdpunkten
Periptin
Resultatet
Uppföljaren?
En typisk episk kampanj
Figurer
Exposition
Uppstegring
Höjdpunkt 1
Höjdpunkt 2
Peripti
Resultat
Fallgropar
Glöm inte interaktionen
Stressa inte
Tänk på spelledarpersonerna
Förberedda händelser
Planera inte för långt
Begär och ta kritik
Minikampanjen
Slutord

I höjdpunkten tar sig figurerna an de uppgifter som de har föresatt sig. Det är nu de ger sig in mot det slutliga målet och angriper antagonisten rakt på. Tidigare faser i historien har varit ganska långa. Den här är kort, actionfylld och intensiv.

Den här delen är ganska enkel att skriva, då figurerna konvergerar mot ett givet mål. Alla frågetecken rörande figurernas bakgrund bör besvaras under den här fasen.

Höjdpunkten är ganska kort, bara tre till fyra äventyr lång, då målet äntligen är i sikte. Fasen bör avslutas med en rejäl omkullkastande händelse. Den här gången är det antagonisten som gör något drastiskt. Figurernas handlingar under fasen tvingar upp antagonisterna mot väggen, och nu är det dags att göra något åt det. Fram till dess kan spelarna känna att de har initiativet, men med avslutningen av den här fasen är det dags att kasta omkull spelarna en gång till. Denna plötsliga vändning ökar insatsen än en gång och stegrar historien mot dess klimax.

Det är möjligt (och till och med ganska vanligt) att ha flera höjdpunkter i en historia. Däremot är det ganska ovanligt att ha flera höjdpunkter i rollspelskampanjer. Jag själv har aldrig haft mer än en höjdpunkt i en rollspelskampanj, utom en gång, i den kampanj som jag använder som exempel längre ner. Varför vet jag inte, men det kan vara en sak att tänka på inför nästa kampanj.



< Föregående   Nästa >

Se även
shayuna.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.