Hem arrow Västmark arrow Artiklar arrow Episka kampanjer i Västmark
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Episka kampanjer i Västmark PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 7
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-09
Artikelindex
Episka kampanjer i Västmark
Vad betyder episk
Varför episkt?
Rollspel
En historia under luppen
Starten
Bakgrund
Expositionen
Uppstegringen
Höjdpunkten
Periptin
Resultatet
Uppföljaren?
En typisk episk kampanj
Figurer
Exposition
Uppstegring
Höjdpunkt 1
Höjdpunkt 2
Peripti
Resultat
Fallgropar
Glöm inte interaktionen
Stressa inte
Tänk på spelledarpersonerna
Förberedda händelser
Planera inte för långt
Begär och ta kritik
Minikampanjen
Slutord

Det finns ingen som helst orsak till att stressa tempot mer än nödvändigt. Den episka kampanjen ska vara storslagen och lång, och båda dessa egenskaper försvinner om man stressar igenom kampanjen. En typisk episk kampanj kan ta ungefär trettio till femtio spelmöten. Det är en hel del och det är fullt förståeligt om blotta storleken skrämmer bort en från att försöka.

Det finns dock en annan lösning – minikampanjen. En minikampanj är aldrig så komplex och omfattande som en "fullfjädrad" episk kampanj, men den är å andra sidan enklare att leda. Man kan se en minikampanj som ett väldigt stort normalt äventyr, någonstans mellan sex och tolv spelmöten långt. Ett sådant äventyr bör spelas i en bekant värld, så att expositionen kan göras så kort som möjligt. Men inte heller dessa ska stressas. Ta så lång tid på dig som du behöver.



< Föregående   Nästa >

Se även
dark-jidai-senshi.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.