|
|
|
|
Playelfs fäll-tävlan: dörrfällor |
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-21 |
Sida 4 av 5
De som har sett den gamla Grymkäfts Fällor minns kanske den gamla godingen "Ruttna dörren" - en fälla som råder bot mot stålkängade äventyrare som älskar att sparka in dörrar. Ruttna dörren-pinata är en otrevlig modifikation av den fällan - liksom föregångaren är pinatan oväntat svag och en sparkande äventyrare kommer att sparka tvärs igenom. Till skillnad från föregångaren finns det inget monster på andra sidan som kapar av benet. Däremot är dörren ihålig och hemvist åt ett antal otäcka kryp som inte tycket om att någon sparkar sönder deras hem. Giftiga spindlar eller tusenfotingar duger bra, men en snäll källarmästare (finns såna?) kan ju nöja sig med kackerlackor...
(Krister Sundelin)
Sven Forshell med vänner visar drag av hittills oanad grymhet i den första fällan utifrån, Nyckelhålsmarodören. I all sin enkelhet är den elegant och elak, precis som en fälla ska vara. Fällan består av ett nyckelhål i en dörr. Mitt i nyckelhålet sitter en nål fastlödd. Nålen har en osynlighetsbesvärjelse över sig, så den går inte att se, varför varje försök att kika i nyckelhålet ofelbart resulterar i blindhet.
(Sven Forshell)
Vrid om, vrid ur är en diabolisk uppfinning som går enligt principen "ser man en spak, dra inte i den!" Det är förvånande hur ofta äventyrare drar i spakar, trots (eller kanske tack vare) tredubbla neonskyltar med varningstexter. Den här fällan är ytterligare en lektion i temat.
Fällan består av en helt vanlig dörr med ett nyckelhål och ett handtag. I nyckelhålet sitter en nyckel. Dörren är olåst och kan öppnas med handtaget utan problem, men för de äventyrare som inte kan låta bli att pilla på saker och ting finns det en elak överraskning. Vrider man om nyckeln öppnas en lucka i taket ovanför dörren och ner ramlar en hel hög med tämligen tunga, kantiga och vassa saker.
(Nisse Naucler)
|
|
|
|