Hem arrow Övriga rollspel arrow KYSS arrow Gudarna måste vara tokiga del 1
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Gudarna måste vara tokiga del 1 PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 3
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-18
Artikelindex
Gudarna måste vara tokiga del 1
Förlisningen
Lugnet efter stormen
Förhandlingar
Väskan, skattkartan och guldet
Den lilla menlösa byn
Slamstaden
Skatten och kryptan
Dungeon 1
Strandgrottan

Skatten & Kryptan

Det är åtta dagsmarscher från Slamstaden till Kryptan, eller elva från Den Lilla Menlösa Byn. Med andra ord, den som sätter fart direkt från Den Lilla Menlösa Byn istället för att besöka Slamstaden först kommer att klå de andra med en dag eftersom det är fyra dagar mellan Den Lilla Menlösa Byn och Slamstaden. På vägen kan de råka ut för grejer, se Slumpmötestabell.

Förresten, det står ingenstans på kartan att skatten ska finnas i en krypta, grotta eller annan form av vindlande komplex. Men, jag menar, skulle den vara nergrävd eller nåt sånt? Kom igen nu, det här är Playelf, inte Skattkammarön.

När de närmar sig platsen där skatten ska finnas, på slutet av den näst sista dagsmarschen, ser de att bergen däromkring ser ut som om de blivit sönderslagna av ett jättelikt hammarslag (vilket naturligtvis också är fallet). Här och var i bergen har vingalver sina bon, och enstaka gripar (se Monstergalleri) kan också flyga omkring. Om du vill att äventyrarna ska få träffa en bunt vingalver, eller bli anfallna av en grip, eller bevittna en strid mellan vingalver och en grip, eller få rädda en ensam vingalv undan en grip, eller nåt annat som har med gripar, vingalver eller om du så vill andra flygande tingestar att göra, så kan du passa på nu under den sista dagsmarschen.

När de anländer till den plats på kartan där skatten ska finnas, ser de mycket riktigt att platsen utgörs av en kulle på vilken ett uråldrigt tempel tronar. Både dalen som omger kullen och kullens sidor är bemängda med vassa klippblock som ser ut att ha slagits loss från bergen omkring kullen. Nere i dalen ligger en tjock dimma, och i dalens norra del glöder ett dovt rött sken i ett band längsmed bergens fötter. (Skulle äventyrarna gå och kolla så är det lava som sakta väller upp ur underjorden.)

In i dimman

Äventyrarna får vandra genom dalen om de vill komma till kullen. De kan ta en omväg runt dalen och skära ner på den sträcka de måste gå genom dimman till en kilometer, om de tänker på att fråga. Annars är det ca tre kilometer till kullen. Det är sketasvårt att inte snubbla på grund av dimman och de många lösa stenar som ligger kringströdda på marken.

Väl inne i dimman ska de slå på Dimslumphändelsetabellen en gång varje kilometer eller så ofta som källarmästaren känner för det.

Dimslumphändelsetabellen: Slå en tärning
1 En av äventyrarna snubblar på en av de många lösa stenarna och rasar ner från en stenhög eller nåt. Han får två tärningar Ont minus ett slag för Balans.
2 En av äventyrarna råkar peta en annan äventyrare med något vasst eller slå honom med något hårt. Slå på Klantskalletabellen nedan.
3 Äventyrarna hör ett fasansfullt ylande i fjärran.
4 Den främsta äventyraren blir anfallen av en syrödla. (Se Monstergalleri.)
5 Den bakersta äventyraren snubblar, eller den främsta om äventyrarna är i uppförsbacke. Om han misslyckas med ett Normalt slag för Balans ramlar han på den äventyrare som går närmast bakom honom, som måste lyckas med ett likadant slag för att inte ramla på nästa, osv. Alla som misslyckas får en halv tärning Ont, utom den bakersta som får en tärning.)
6 En vingalv snor något av en äventyrare och flyger iväg med det. Senare kommer hon att dyka upp här och var med föremålet, bara för att flyga sin väg då äventyraren nästan är nära nog att ta fatt henne.

Klantskalletabellen: Slå en tärning för vad äventyraren gör med sin olycklige kamrat
1 Släpper eller sätter ner något tungt på kamratens fot. Ett Ont och svårt att gå under den närmaste timmen.
2 Sparkar iväg en sten i kamratens huvud i rena irritationen över den jobbiga dimman och stenarna. Två Ont.
3 Petar kamraten i baken med något vasst. En halv tärning Ont och svårt att sitta tills skadan är läkt.
4 Petar kamraten i ögat med något spetsigt. Två Ont och svårt att se under den närmaste timmen.
5 Snubblar till och lyckas, i sina försök att återfå balansen, få skaftet på sitt vapen/ sin vandringsstav/ något annat att svinga upp med stor kraft rakt på sin kamrats ädlare delar. Kvinnliga äventyrare får ett Ont. Manliga äventyrare får ett Ont plus en tärning tillfälligt Ont som går över med en poäng i timmen. Dessutom kommer en kamrat som har någon av nackdelarna Egocentrisk, Hata (vad som helst), Hybris eller Stolt Jävel, eller egenskapen Övervåld, eller bara är någorlunda våldsamt lagd sådär i största allmänhet, att klappa till klantskallen (slå för Våld).
6 Slå ytterligare ett slag på slumpmötestabellen, och en gång till på Klantskalletabellen. De båda händelserna inträffar samtidigt.

När äventyrarna är lagom möra har de tagit sig igenom dalen och upp på kullen. Havet ligger ett par kilometer bortom kullen och äventyrarna kan på avstånd se bränningarna slå mot klipporna därborta. Det ser ut att blåsa upp långt därute. De kan gå raka vägen in i templet genom en raserad yttervägg, och sedan raka vägen till altaret. Tempelbyggnaden är ungefär tjugofem gånger tjugo meter och rejält förfallen, med nedrasade stenar och sånt lite överallt. Taket har fallit in på flera ställen och det finns sprickor i väggarna plus ett bautastort hål i en vägg som, om någon frågar, ser ut att ha blivit utslagen inifrån. Porten är jättestor och i massiv ek försedd med sönderrostade järnförstärkningar, den är låst och ser jämte altaret ut att vara det som håller ihop bäst på hela bygget. Altaret är tre meter långt, en meter brett och gjort i svart sten med lite enkla utsmyckningar.

Efter att ha knuffat lite på altaret kan de stiga ner i äventyrets dungeon. Det kommer fler i de kommande äventyren.



< Föregående   Nästa >

Se även
shayuna.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.