Hem arrow Övriga rollspel arrow KYSS arrow Playelf arrow Monster i Playelf
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Monster i Playelf PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 3
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-16
Artikelindex
Monster i Playelf
Dumma monster 1
Klyftiga monster 1
Klyftiga monster 2
Ohyra
Drakar

Dumma Monster

Dumma monster är den sortens monster som man hittar överallt och som har en intelligenskvot som en torktumlare ungefär.

Gorgonzola

En gorgonzola är en muterad ost, som kryper omkring i grottgångar och labyrinter. Den ser mest ut som en oformbar blekgul och grönfläckig massa. Gorgonzolan är resultatet av kvarglömd ost som blivit kvar i synnerligen fuktiga och mögliga grottgångar. Mögelsvamp angriper osten och svampkulturen utvecklar så småningom en egen intelligens och rörelseförmåga – den börjar helt enkelt krypa själv.

Dess starka doft drar till sig diverse bytesdjur, som den sedan anfaller genom att falla ner på eller plötsligt omsvepa. Därefter börjar den snabbt att äta upp offret genom att sörpla i sig celler och ersätta dem med avfallsprodukter av kisel – den förstenar helt enkelt offret. Processen är smärtsam och långsam – det tar flera timmar innan en gorgonzola har knaprat i sig en hel äventyrare. En gorgonzola försvarar sig inte. Den är äckligt svår att ha ihjäl, och den angriper omedelbart allting organiskt som nuddar den. Det bästa sättet att bli av med den är att dränka den i sprit och/eller tutta eld på den.

Egenskaper: Envishet 7, Förstena 7, Rörliga manövrer 7.
Fördelar: Kan inte ta skada annat än av sprit och eld.
Nackdelar: Dum, Långsam.
Vapen: Förstena-anfall: ett poäng Stryk per runda om den nuddar hud. Läderrustningar äts igenom i en takt av en poäng Skydd per runda.

Gorgonzilla

Om en komodovaran skulle råka äta en gorgonzola så inträffar något mystiskt. Efter en jämn kamp mellan mage och muterad ost så ingår komodovaranen någon form av symbios med gorgonzolan och muteras. Resultatet blir en gorgonzilla. Hittills har man bara sett arton gorgonzillor, men samtliga har blivit legender.

En gorgonzilla är en enorm ödla som i princip är immun mot alla former av vapen på grund av sin stenaktiga hud. Den kan även rapa eld (vem skulle inte göra det med en möglig ost i magen?). Den har endast två mål: att riva städer, vilket den gör genom att gå igenom dem (och husen), samt att mäta sig med andra jättemonster. Det enda kända sättet att bli av med en gorgonzilla är att hämta några älvor som med sin sång kan övertala en gorgonzilla att krypa ner i havet och sova ett par sekler.

Egenskaper: Enormt jättemaffastor 107, Rapa Eld 10, Riva hus 20, Kliva på 5, Bitas 5, Skrämma orientaler 8.
Fördelar: Kan inte skadas. Ställer automatiskt till panik i städer.
Nackdelar: Enormt jättemaffastor, Somnar till älvasång.
Vapen: Stor fot +40, Stor käft +20, Stort eldflås +40.

Stora orcher

För närmare beskrivning av dessa stenpuckade bestar, se kapitlet Äventyrare.

Egenskaper: Döda 8, Försvara sig 2, Supa 8, Tåla Stryk 14, Våld 14.
Fördelar: Mörkersyn.
Nackdelar: Motbjudande, Hata Dvärgar, Egocentrisk, Dum, Hungrig.
Vapen: Vad som helst som är stort och trubbigt.

Lerkurka

Lerkurkan är en sötvattenshaj som ligger och gömmer sig i dyiga vattenhål och floder. Dess tankeprocesser kan bäst sammanfattas med ett "=", som i "det rör på sig" = "det går att äta". Filéer från lerkurka anses vara en delikatess, mest på grund av att lerkurkan försvarar nämnda filéer med en beundransvärd aggressivitet.

Egenskaper: Äta 12, Döda 8, Försvara sig 2, Tåla stryk 4.
Fördelar: Andas Under Vatten.
Nackdelar: Dum, Kan Inte Andas Luft.
Vapen: Ett saftigt hajbett +3.

Skvuddudutt

Det är normalt inte mycket man ser av en skvuddudutt - normalt bara ett par stora ögon och klor som tittar upp ur ett hål i marken. Man ska inte låta sig luras av den - skvuddudutten är en fruktansvärd best, vars käft när som helst sluta sig om ens kropp. Det är en dock slö varelse, som normalt bara äter det som den kan bita (det vill säga vad som helst inom tre meter).

Egenskaper: Äta 10, Döda 6, Tåla Stryk 4
Fördelar: Utskjutande Käft
Nackdelar: Dum, Långsam
Vapen: Bett (utskj) +8

{mospagebreak title=Dumma monster 2

Spindeldrottning

Spindeldrottningar är stora ondskefulla honkönade spindlar som tillbes som gudar av onda, elaka, giriga, småsinta intelligenta och galna präster och prästinnor. En spindeldrottning bor ofta i hålor under tempel där hon spinner stora nät som prästerna offrar människor till spindeldrottningen i.
( )

Egenskaper: Spruta svart klegg +10, Väva spindelnät + 15, Äta +7, Döda +10
Fördelar: Skräckinjagande
Nackdelar: Motbjudande

Mördarkanin

Mördarkaninen är en liten vit, till synes helt harmlös, kanin som på grund av förtäring av alltför gamla morötter genomgått en slags mutation och förvandlats från en snäll, luddig liten vit sak till en elak, luddig liten vit sak. Istället för långa platta framtänder har den fått tredubbla tandrader med små elaka, rakbladsvassa tänder. Dess ögon har blivit blodsprängda och fått en psykotisk look, och dess små klor har förvandlats till groteska skäror i Velociraptor-storlek. Som om det inte vore nog har den dessutom blivit extremt aggressiv och helt orädd, och otroligt ettrig. Den har helt enkelt genomgått en förvandling från snäll vegetarian till blodtörstig mördarmaskin. Mördarkaninen är dock ibland lite för orädd, då den finner ett perverst nöje i att anfalla personer och/eller objekt som är mycket större än den själv. Den attackerar vanligtvis genom att utnyttja sin enorma snabbhet för att kasta sig fram, hoppa upp och bita sig fast i den aktuella personens vad, lår eller skinka, varefter den utför lite luftakrobatik, snurrar runt ett par varv och sliter loss ett rejält köttstycke från sitt plågade offer. Därefter springer den iväg fort som faen, äter upp köttbiten på något säkert ställe och springer ifatt sitt offer igen, för att upprepa hela proceduren en gång till, "utan att spola tillbaka bandet". Sina groteska klor använder den endast för att klänga sig fast vid sitt offer och kanske ibland för att slita loss lite extra underhudsfett, senor eller andra munsbitar.

Mördarkaninen är mycket lömsk, då den kan utnyttja sin likhet med vanliga harmlösa kaniner och beblanda sig med sådana. På så sätt kan den enkelt närma sig sitt tilltänkta offer, för att därefter låta masken falla och gå till attack. Denna taktik fungerar extra bra då mördarkaninen, trots sin psykotiska blick och sina huggtänder och klor, inte kan ge ifrån sig några andra ljud än harmlösa, irriterande små pipanden. Dessa ger den dock ifrån sig jämnt och ständigt, vilket kan driva vem som helst till vansinne.

Ytterligare en irriterande detalj med mördarkaninen är att den har en smärttröskel lika hög som Mount Everest. Ingenting kan få en mördarkanin att känna smärta. Dessutom har mördarkaninen svårigheter med att inse att den kan , vilket gör att den inte fattar att den är död ens när dess huvud är avhugget. Den kommer tveklöst att hoppa omkring som om ingenting hänt i åtminstone ett par minuter innan den inträder till de sälla morotsfälten.
( )

Egenskaper: Bita tag 25, Döda 10, Luftakrobatik 17, Tåla stryk 10, Gömma sig 8, Skådespeleri 10, Hoppa 15, Psyka folk 5
Fördelar: Snabb, Ofantligt hög smärttröskel (ignorera Ont), Irriterande pipande
Nackdelar: Dumdristig, Psykotisk, Vansinnigt Aggressiv, Otålig
Vapen: Enormt vassa, tredubbla huggtänder +8, Jättestora Velociraptor-klor +5

Köttätande lök

Den köttätande gula löken är en underlig mutation som har uppstått i en trollkarl som var mycket trädgårdsintresserad. Den köttätande gula löken jagar i flock genom att gräva ner sig i marken i grupp och vänta på att nån stackars hungrig humanoid (innefattar alla människoliknande varelser) kommer förbi och försöker dra upp löken. När den stackars humanoiden försöker äta upp löken så tar löken och sprutar löken löksyra i ögonen på honom och förblindar honom, varefter de andra köttätande gul lökarna anfaller den stackars humanoiden och sliter den i stycken med sina små vassa tänder! Det enda förebyggande som finns mot den köttätande gula löken är att äta ofantliga mängder vitlök (med ofantliga mängder menas flera kilon).
(Björn Ylinenpää )

Egenskaper: Äta 10, Döda 6, Spruta löksyra 12,Gräva ner sig 10.
Fördelar: Snabb
Nackdelar: Dum, Dör om den rör någon som ätit stora mängder vitlök.
Vapen: Bett +1, Paralyserande löksyra. Om anfallet lyckas får humanoiden löksyra i ögonen och måste lyckas med ett slag för Tåla Stryk eller omedelbart gråta och förblindas.

Vitlökstabellen

Vitlökstabellen ska användas när äventyraren ätit mer en ett kilo vitlök.

Tärning Resultat
1 Äventyraren får dålig andedräkt
2 Äventyraren får dålig andedräkt och gaser i magen
3 Äventyraren får så mycket gaser i magen så att ingen kan vistas inom en tärning meter
4 Äventyraren blir hög av all vitlök, det är upp till källarmästaren att hitta på roliga effekter
5 All vitlök gör att äventyraren blir medvetslös i två timmar
6 All vitlök gör att äventyraren blir medvetslös i ett dygn

Frankenstens monster

Frankenstens monster är en stor sak, typ 2,54 meter lång, och har ett minst lika brett ärr i pannan. Två rejäla skruvar håller ihop pannbenet. Monstret har svårt att gå på grund av knäproblem, så han måste gå med helt raka ben. Monstret åtföljs hela tiden av en galen vetenskapsman (se nedan) som sätter ihop monstret när det behövs. Sådana monster finns oftast i övergivna borgar utan något som helst strategiskt värde på väldigt ensliga ställen.
( )

Egenskaper: Döda +7 Stöna jättehögt +10 Springa -1
Fördelar: Stor och Stark
Nackdelar: Långsam, Lagom dum
Vapen: Enorma händer +3



< Föregående   Nästa >

Se även
asako.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.