Hem arrow Övriga rollspel arrow KYSS arrow Playelf arrow Grundreglerna i Playelf
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Grundreglerna i Playelf PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-16
Artikelindex
Grundreglerna i Playelf
Hur man slår
Ont, Klädpoäng och Sämre
Motstånd
Dolda slag och synande

Dolda Slag och Synande

När en spelare slår för en färdighet kan han alltid, närhelst han önskar, slå ett slag dolt. Han gömmer då slaget, räknar ihop det och säger sedan om det lyckas eller inte. Ingen annan behöver se slaget. Om spelaren inte får höra en svårighet eller om det är ett motsatt slag kan spelaren till och med ljuga ihop ett resultat.

Spelare kan syna varandra. Observera att källarmästaren inte kan syna någon ­ det är enbart spelare som kan syna varandra. När man synar en annan spelare säger man helt enkelt att man synar honom, varpå den spelare som slog ett dolt slag måste visa vad han egentligen slog.

Det finns två möjliga resultat om en spelare synas, nämligen:

  • Spelaren bluffar.
  • Spelaren bluffar inte.

Som "bluff" räknas att spelaren inte skulle ha lyckats om han inte hade förvrängt resultatet. Om en spelare säger att han slog 23 när han bara slog 17, men egentligen bara behövde 10, då är det ingen bluff i och med att han skulle ha lyckats även om han inte förvrängde resultatet. Om han däremot slog 14 men säger att han slog 26 och egentligen behövde 20, då är det en bluff.

Om en spelare bluffar och blir synad så misslyckas handlingen så kapitalt som det bara går. Oavsett om han egentligen lyckades eller inte har inte med saken att göra ­ spelaren har bluffat. Dessutom är väl knappast någon spelare så puckad att han bluffar och säger att han misslyckades när han egentligen lyckades? Resultatet kallas för missflyt, och vad som händer då förklaras nedan. Den synande spelaren får också omedelbart en Bättre.

Om spelaren inte bluffar och blir synad så lyckas handlingen enligt skolboken. återigen spelar det ingen roll om icke-bluffen är misslyckad eller inte ­ han har talat sanning. Resultatet kallas för flyt och även detta beskrivs nedan. Den synande spelaren får också omedelbart en Sämre.

Flyt och Missflyt

Flyt har man när man lyckas så bra som det bara går. Flyt inträffar när en icke-bluff blir synad. Resultatet av flyt är att det går bättre än vanligt. Man kan till exempel höja slaget med tio, vilket får effekter på till exempel skador.

Missflyt innebär att man har gjort århundradets tabbe. Man har dabbat sig något så in i bomben. Missflyt inträffar vid två tillfällen, när en bluff blir synad, samt när en eller flera tärningar ramlar av den yta på vilken man slår tärningarna och spelaren inte hinner fånga upp dem innan de slår i golvet. Slår man tärningar på golvet kan källarmästaren bedöma att missflyt inträffar när tärningar rullar in under soffan eller motsvarande möbel, i synnerhet om spelaren måste kräla omkring på golvet för att hitta sina tärningar igen. Missflyt kan även inträffa när tärningar försvinner ner mellan kuddarna i soffan, när någon spiller något över spelytan eller om någon blir tvärilsken och börjar kasta saker omkring sig. Känsliga spelare varnas således ­ det är fullt möjligt att få missflyt på grund av att man blev förbannad då man fick missflyt. Ett sådant dubbelt missflyt är inte att leka med.

Missflyt innebär att slaget minskas med 10. Dubbelt missflyt innebär naturligtvis att slaget minskas med dubbelt så mycket, det vill säga 20.



< Föregående   Nästa >

Se även
Svansen.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.