Hem arrow Övriga rollspel arrow KYSS arrow Playelf arrow Grundreglerna i Playelf
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Grundreglerna i Playelf PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-16
Artikelindex
Grundreglerna i Playelf
Hur man slår
Ont, Klädpoäng och Sämre
Motstånd
Dolda slag och synande

Motstånd

Det som avgör om slaget lyckas eller inte är Motståndet på slaget. Motståndet är antingen ett slag eller ett värde som varierar med svårigheten.

Typiska svårigheter kan avläsas i tabellen nedan.

Motstånd Svårighet
5 Löjligt enkelt: "Det där kan till och med min lillasyrra klara"
10 Lätt: "Skitlätt! Kolla in nu, va!"
15 Normalt: "Det här gör min farsa hur lätt som helst"
20 Knepigt: "Jajadå, jag får väl göra't"
25 Svårt: "Det där går ALDRIG!!!"
35 Löjligt svårt: "Det där skulle inte ens min farsa klara."

Man avgör vad som händer genom att jämföra resultatet med motståndet. Om resultatet är större än motståndet lyckas försöket, och om det är mindre än motståndet misslyckas försöket. Är det lika och en person är en äventyrare så lyckas äventyraren.

Observera att misslyckande inte innebär att det värsta händer. Det värsta händer bara vid missflyt (se nedan). Om ett slag misslyckas uppnår han inte det önskade resultatet.

Källarmästaren bedömde balansakten som en Knepig handling. Svårigheten är alltså 20, och eftersom Vendisti fick ett resultat på 16 så gick det åt pipsvängen.
"Det där går inget vidare" säger källarmästaren. "Om du fortsätter ut från fönstret så kommer du att falla."
"Ämlans!" säger Vendistis spelare. "Då går jag väl tillbaka och letar upp en annan flyktväg."

Man kan också hamna i en situation där två äventyrare försöker motverka varandra, till exempel om en person försöker spåra en annan som inte vill bli förföljd, eller om två personer bryter arm. I så fall slår man ett motsatt slag. Den enes motstånd blir då den andres slag. I övrigt gäller samma regler som ovan. Den stora skillnaden kommer om båda personerna slår lika. Om den ena är en äventyrare och den andre inte är det så lyckas äventyraren. I alla andra fall slår man om.



< Föregående   Nästa >

Se även
shayuna.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.