Hem arrow Övriga rollspel arrow KYSS arrow Grundreglerna i Playelf
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Grundreglerna i Playelf PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-16
Artikelindex
Grundreglerna i Playelf
Hur man slår
Ont, Klädpoäng och Sämre
Motstånd
Dolda slag och synande

Ont, Klädpoäng och Sämre

Det finns tre saker som kan göra ens resultat lägre (det vill säga sämre), och det är Ont, Sämre och Klädpoäng. Sämre är något man får om man gör något riktigt dåligt. Exakt hur man får Sämre och blir av med det beskrivs i kapitlet "Bättre och Sämre", men just nu kan man nöja sig med att om man har Sämre så ska man dra av antalet Sämre från alla slag.

Klädpoäng är något som man får för att man har kläder (och annat) på sig, och representerar hur mycket kläder hindrar en. Hur man beräknar Klädpoängen beskrivs i kapitlet "Kläder och Bös". För tillfället kan man nöja sig med att om källarmästaren bedömer att ens Klädpoäng hindrar uppgiften som man sysslar med så drar man av Klädpoängen från slaget.

Ont får man om man får Stryk (se kapitlet "Gladvåld"). Har man ont så hindras man i det man gör, och får därför dra av mängden Ont från alla slag man gör. Undantaget är Stryktålighet, där man inte drar av Ont. Fylla och Bakfylla fungerar på samma sätt.

Vare sig Sämre eller Klädpoäng är realistiska ur simuleringssynpunkt, men det är ball, så varför klaga?

Vendisti har inte fått Ont än och hon har inga Sämre och fyra Klädpoäng. Resultatet ovan minskar därför med 4 till 18 och slaget blir lite sämre.



< Föregående   Nästa >

Se även
Svansen.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.