Vapenvikter i rollspel och i verkligheten

Vi vet ju alla vilka exakta simulationer av verkligheten rollspel kan vara… J När det kommer till vapenvikter, så brukar man ganska lätt kunna skilja agnarna från vetet. Här följer några exempel från kända rollspel samt exempel från verkligheten. Skillnaden mellan det lättaste och tyngsta "paketet" (dolk, svärd och bastardsvärd) är 7,3 kilo (Eon 3,2 kg, DoD 10,5 kg)! Jämför detta med de 3,25 kilo som motsvarande vapen väger i verkligheten. Till DoD:s försvar ska väl sägas att vikterna räknades fram från det gamla BEP-systemet, men det blev ändå ruskigt fel. Att jag hjälpte Eons författare med vapen- och rustningsvikter har i varje fall gjort att tusentals spelare har mer realistiska kunskaper numera. Viktigt för spelet? Kanske inte, men många får felaktiga uppfattningar om vapen från rollspel med dålig research. Dags att ändra på det!

Drakar och Demoner (1991, 1995):
Dolk: 0,5 kg
Svärd: 4,5 kg
Bastardsvärd: 5,5 kg
Tvåhandssvärd: 8 kg
Rapir: 3 kg
Eon:
Dolk: 0,3 kg
Svärd: 1,2 kg
Bastardsvärd: 1,7 kg
Tvåhandssvärd: 2,8 kg
Advanced Dungeons & Dragons:
Dolk: 0,45 kg
Svärd: 1,8 kg
Bastardsvärd: 4,5 kg
Tvåhandssvärd: 6,8 kg
Rapir: 1,35 kg
Dungeons & Dragons:
Dolk: 0,45 kg
Svärd: 2,7 kg
Bastardsvärd: 3,6 kg
Tvåhandssvärd: 4,5 kg
Rolemaster:
Dolk: 0,25 - 0,7 kg
Svärd: 1,35 - 2,3 kg
Bastardsvärd: 2,3 - 3,6 kg
Tvåhandssvärd: 3,6 - 6,8 kg
Rapir: 0,7 - 1,35 kg
GURPS:
Dolk: 0,1 kg
Svärd: 1,35 kg
Bastardsvärd: 2,3 kg
Tvåhandssvärd: 3,2 kg
Rapir: 0,7 kg
HarnMaster:
Dolk: 0,45 kg
Svärd: 1,35 kg
Bastardsvärd: 2,3 kg
Tvåhandssvärd: 3,6 kg
Gondica:
Dolk: 0,3 kg
Rapir: 1,2 kg
Tvåhandssvärd: 3,5 kg
Verkligheten:
Dolk: ca 0,2 - 0,5 kg)
Svärd: ca 0,8 - 1,3 kg
Bastardsvärd: ca 1,2 - 1,8 kg
Tvåhandssvärd: ca 2,5 - 4 kg
Rapir: ca 1,1 - 1,3 kg

Jag satt och bläddrade i Drakar och Demoner (6:e utgåvan) för att se hur brytvärdena för vapnen fungerar. Jag kunde konstatera att ett "bredsvärd" har ett BV (brytvärde) på 20, och att man bara kan skada vapnet om det tar mer skada än BV. Då jag kollade hur mycket skada en någorlunda biffig kämpe (STY 16, STO 15; skadebonus 1T6) skulle kunna få ut, så såg jag att det kunde bli som mest 19 poäng (svärdets 2T6+1, +1T6). Med andra ord kan inte ett bredsvärd brytas om det blockar ett hugg från ett annat bredsvärd svingat av en kämpe med samma värden. Så långt är allt gott och väl; svärd är ju inte gjorda av glas direkt... Men så noterade jag att en medelstor sköld har ett BV på 25, vilket innebär att den inte kan skadas i strid med bredsvärd (och många andra vapen)! Vad är den gjord av? Järnek? Om man däremot utrustar kämpen med ett tvåhandssvärd av trä (4T6+1, + skadebonus 1T6, -5 för att det är av trä), så kan man tillfoga maximalt 26 poäng, d v s man har en chans att skada träskölden, vilket inte går med bredsvärdet av stål... Jösses...